Arvoa yhteisöllisistä työtiloista työmatkailijalle : esimerkkinä Original Sokos Hotellit
Tuominen, Mikko (2023)
Tuominen, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304115048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304115048
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe saatiin toimeksiantona Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnalta (SOK) ja se koskee Original Sokos Hotellien co-working-konseptia, jossa on määrittelyjä hotelliaulojen yhteisöllisille työtiloille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä työmatkailijan arvon muodostumisesta hotellin co-working-palvelusta nykyaikaista työntekoa ajatellen. Toisaalta tarkoituksena oli myös lisätä ymmärrystä siitä, miten työmatkailijan arvon muodostumista voidaan tukea. Tavoitteena puolestaan oli arvioida nykyistä co-working-konseptia ja syventyneen ymmärryksen perusteella luoda uusi konsepti.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy työmatkailijan arvonmuodostukseen co-working-palvelussa. Tietoperustassa kuvataan, miten arvonluontiin liittyvä ajattelu on muuttunut ajan saatossa ja keskitytään erityisesti asiakaskeskeiseen liiketoimintalogiikkaan. Lisäksi tietoperustassa käsitellään nykyaikaisen työnteon jäsentämistä työskentely-ympäristöjen osalta ja perehdytään co-working-ilmiöön.
Opinnäytetyö on luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jossa sovellettiin palvelumuotoilua lähestymistapana. Kehittämistyötä ohjasi Ideo.orgin prosessimalli. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin havainnointeja ja lomakevastausten keruuta co-working-tiloissa, asiakkaiden haastatteluita sekä hotellinjohtajille tehtyä sähköistä kyselyä. Kehittämistyössä laaditun uuden konseptin pelkistettyä versiota testattiin ja kehitettiin edelleen yhteisöllisessä työpajassa. Kehittämishankkeessa syntynyt aineisto oli pääasiassa laadullista ja se analysoitiin sisällönanalyysiä ja samankaltaisuuskaaviota hyödyntäen.
Kehittämishankkeessa selvisi, että arvo muodostuu työmatkailijalle yksilöllisesti. Nykyinen co-working-palvelu synnyttää käyttäjilleen monenlaisia hyötyjä, mutta siinä on kuitenkin myös kehitettävää. Arvonmuodostusta voidaan tukea esimerkiksi palvelun markkinointia ja tilojen varustusta kehittämällä. Kehittämishankkeessa kerätyn ja jalostetun tiedon tuotoksena syntyi uusi Original Sokos Hotellien co-working-konsepti, joka on visualisoitu blueprint-kaaviolla. Konseptin avulla toimeksiantajan on mahdollista jatkaa kehittämistä eteenpäin ja synnyttää työmatkailijalle nykyistä enemmän arvoa.
Asiasanat: arvonluonti, asiakaskeskeinen liiketoimintalogiikka, co-working, työnteko
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy työmatkailijan arvonmuodostukseen co-working-palvelussa. Tietoperustassa kuvataan, miten arvonluontiin liittyvä ajattelu on muuttunut ajan saatossa ja keskitytään erityisesti asiakaskeskeiseen liiketoimintalogiikkaan. Lisäksi tietoperustassa käsitellään nykyaikaisen työnteon jäsentämistä työskentely-ympäristöjen osalta ja perehdytään co-working-ilmiöön.
Opinnäytetyö on luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jossa sovellettiin palvelumuotoilua lähestymistapana. Kehittämistyötä ohjasi Ideo.orgin prosessimalli. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin havainnointeja ja lomakevastausten keruuta co-working-tiloissa, asiakkaiden haastatteluita sekä hotellinjohtajille tehtyä sähköistä kyselyä. Kehittämistyössä laaditun uuden konseptin pelkistettyä versiota testattiin ja kehitettiin edelleen yhteisöllisessä työpajassa. Kehittämishankkeessa syntynyt aineisto oli pääasiassa laadullista ja se analysoitiin sisällönanalyysiä ja samankaltaisuuskaaviota hyödyntäen.
Kehittämishankkeessa selvisi, että arvo muodostuu työmatkailijalle yksilöllisesti. Nykyinen co-working-palvelu synnyttää käyttäjilleen monenlaisia hyötyjä, mutta siinä on kuitenkin myös kehitettävää. Arvonmuodostusta voidaan tukea esimerkiksi palvelun markkinointia ja tilojen varustusta kehittämällä. Kehittämishankkeessa kerätyn ja jalostetun tiedon tuotoksena syntyi uusi Original Sokos Hotellien co-working-konsepti, joka on visualisoitu blueprint-kaaviolla. Konseptin avulla toimeksiantajan on mahdollista jatkaa kehittämistä eteenpäin ja synnyttää työmatkailijalle nykyistä enemmän arvoa.
Asiasanat: arvonluonti, asiakaskeskeinen liiketoimintalogiikka, co-working, työnteko