Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Valovoima-ryhmä : taidelähtöisen ja identiteettiä tukevan ryhmämallin pilotti Serene-toiminnassa

Väliaho, Katriina (2023)

 
Avaa tiedosto
Valiaho_Katriina.pdf (319.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Väliaho, Katriina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145261
Tiivistelmä
Tämän osaamisnäyttönä toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja raportoida taidelähtöisiä menetelmiä hyödyntävä, identiteettiä ja itsetuntoa tukeva ryhmä. Ryhmä järjestettiin osana Turun kriisikeskuksen Serene-toiminnan työtä eräässä varsinaissuomalaisessa oppilaitoksessa maahanmuuton kotoutumisvaiheessa oleville suomen kielen opiskelijoille.

Serenen tarkoitus on toteuttaa, levittää ja jatkokehittää vakauttavia tukimuotoja pakolaisena tai turvapaikanhakijana maahan muuttaneille ihmisille. Osaamisnäytön tarkoitus oli pilotoida Valovoima-ryhmämallia, jonka avulla voitaisiin tukea Serenen asiakaskunnan identiteetin ja itsetunnon rakentumista.

Valovoima-ryhmän tavoitteina oli identiteetin ja itsetunnon tukemisen lisäksi edistää osallistujien kohtaamista ja nähdyksi tulemisen kokemusta sekä rentoutumista. Ryhmätoiminnan menetelminä korostuivat erilaiset kuvalliset menetelmät. Keskustelu ja teoksista jakaminen, jokaisen omia rajoja kunnioittaen, oli myös merkittävässä roolissa tapaamisissa.

Tavoitteiden saavuttamista tutkittiin ryhmän havainnoinnilla, yhteisellä palautekeskustelulla, kirjallisilla palautekyselyillä sekä loppukeskustelulla opettajan kanssa. Selkeimmin tavoitteiden saavuttamista oli havaittavissa rentoutumisen sekä kohtaamisen suhteen. Identiteetin ja itsetunnon tukemisen alueella vaikuttavuuden arviointi käytettävissä olevilla menetelmillä tuntui epävarmimmalta, mutta senkin kohdalla oli myönteisiä löydöksiä. Ryhmäläisten palaute toiminnasta oli yleisesti ottaen hyvin myönteistä. Serenen työn kannalta pilottikokeilu Valovoima-ryhmästä oli hyvä aloitus uudelle toimintamuodolle. Se antoi eväitä Valovoima-toiminnan jatkamiseen, pilotissa kehitettyjä suunnitelmia ja menetelmiä hyödyntäen sekä saadun kokemuksen pohjalta uutta kehittäen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste