Onnistunut työntekijäkokemus sitoutumisen tukena
Elläniemi, Miia (2023)
Elläniemi, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145311
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli selvittää työntekijäkokemuksen vaikutus henkilöstön sitoutumiseen. Olennaista oli ymmärtää työntekijäkokemuksen muodostumiseen vaikuttavat tekijät ja työntekijäkokemuksen vaikutus henkilöstön sitoutumiseen.
Tutkimuksellisen kehitystyön toimeksiantaja oli Tilipalvelu Rantalainen Oy. Työn tarkoituksena oli kehittää organisaation henkilöstön sitoutumista työntekijäkokemuksen kautta. Muuttuva liiketoimintaympäristö ja alaa yleisesti vaivaava osaajapula, vaativat organisaatiolta panostuksia työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Organisaatiolle oli tärkeää kehittää työntekijäkokemusta, jotta henkilöstö olisi sitoutuneempaa. Sitoutuneempi henkilöstö toimisi kilpailuetuna työnantajamarkkinoilla.
Kehittämistyön tietoperusta keskittyi tarkastelemaan työntekijäkokemusta ja henkilöstön sitoutumista organisaatioon. Termien määritteleminen sekä niihin vaikuttavien tekijöiden selvittäminen olivat avain asemassa tietoperustassa. Tietoperustan ja haastatteluiden avulla pystyttiin muodostamaan kuva työntekijäkokemuksen vaikutuksesta henkilöstön sitoutumiseen.
Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun tuplatimanttiprosessimallia. Irtisanoutuneiden työntekijöiden haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään organisaation työntekijäkokemuksen nykytila. Lähtöhaastattelut toteutettiin organisaation henkilöstöjohtajan ja henkilöstöpäälliköiden toimesta. Lähtöhaastatteluiden analysointi tapahtui aineistolähtöisesti luokittelemalla. Aineisto luokiteltiin irtisanoutumisen pääasiallisten syiden mukaan. Haastatteluiden pohjalta voitiin todeta, että työntekijäkokemus on hyvin yksilöllinen.
Tutkimuksellisen kehitystyön lopputuloksena syntyi top 5 kehityskohdetta. Kehityskohteita hyödyntämällä organisaatio voisi kehittää työntekijäkokemustaan siten, että henkilöstö olisi sitoutuneempaa organisaatioon. Lisäksi työssä syntyi hyvinvoiva ja osaava henkilöstö oikeassa paikassa -opas, jolla voidaan kehittää organisaation toimintaa huomioimalla keskeiset tekijät työhyvinvoinnin, työntekijäkokemuksen ja henkilöstön sitouttamisen osalta.
Tutkimuksen tekijän mielestä työssä esitettyjä kehitysedotuksia, sekä hyvinvoiva ja osaava henkilöstö oikeassa paikassa- opasta voidaan hyödyntää varsinkin taloushallintoalalla työntekijäkokemuksen kehittämisen tukena.
Tutkimuksellisen kehitystyön toimeksiantaja oli Tilipalvelu Rantalainen Oy. Työn tarkoituksena oli kehittää organisaation henkilöstön sitoutumista työntekijäkokemuksen kautta. Muuttuva liiketoimintaympäristö ja alaa yleisesti vaivaava osaajapula, vaativat organisaatiolta panostuksia työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Organisaatiolle oli tärkeää kehittää työntekijäkokemusta, jotta henkilöstö olisi sitoutuneempaa. Sitoutuneempi henkilöstö toimisi kilpailuetuna työnantajamarkkinoilla.
Kehittämistyön tietoperusta keskittyi tarkastelemaan työntekijäkokemusta ja henkilöstön sitoutumista organisaatioon. Termien määritteleminen sekä niihin vaikuttavien tekijöiden selvittäminen olivat avain asemassa tietoperustassa. Tietoperustan ja haastatteluiden avulla pystyttiin muodostamaan kuva työntekijäkokemuksen vaikutuksesta henkilöstön sitoutumiseen.
Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun tuplatimanttiprosessimallia. Irtisanoutuneiden työntekijöiden haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään organisaation työntekijäkokemuksen nykytila. Lähtöhaastattelut toteutettiin organisaation henkilöstöjohtajan ja henkilöstöpäälliköiden toimesta. Lähtöhaastatteluiden analysointi tapahtui aineistolähtöisesti luokittelemalla. Aineisto luokiteltiin irtisanoutumisen pääasiallisten syiden mukaan. Haastatteluiden pohjalta voitiin todeta, että työntekijäkokemus on hyvin yksilöllinen.
Tutkimuksellisen kehitystyön lopputuloksena syntyi top 5 kehityskohdetta. Kehityskohteita hyödyntämällä organisaatio voisi kehittää työntekijäkokemustaan siten, että henkilöstö olisi sitoutuneempaa organisaatioon. Lisäksi työssä syntyi hyvinvoiva ja osaava henkilöstö oikeassa paikassa -opas, jolla voidaan kehittää organisaation toimintaa huomioimalla keskeiset tekijät työhyvinvoinnin, työntekijäkokemuksen ja henkilöstön sitouttamisen osalta.
Tutkimuksen tekijän mielestä työssä esitettyjä kehitysedotuksia, sekä hyvinvoiva ja osaava henkilöstö oikeassa paikassa- opasta voidaan hyödyntää varsinkin taloushallintoalalla työntekijäkokemuksen kehittämisen tukena.