Tiedekasvatuksen ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet yhteyksiä
Hölsä, Maarit (2023)
Hölsä, Maarit
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235967
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa varhaiskasvatuksen opettaja (AMK) täydennysopintoihin liittyvää työelämän kehittämisen osuutta. Opinnäytetyö on toteutettu portfolio opinnäytetyönä. Opinnäytetyön työelämän kehittämistyön yhteistyökumppanina toimi Vantaalla sijaitseva yksityinen tiedekasvatukseen painottuva päiväkoti. Portfolion tavoitteena oli kehittää tiedepainotteisen päiväkodin vasun mukaista tiedekasvatustoimintaa. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, työelämän kehittämisen kuvauksesta, sekä päiväkodin kasvattajien käyttöön suunnatusta tiedekansiosta.
Varhaiskasvatuksessa tulevaisuus on aina läsnä. Tiedekasvatuksella varhaiskasvatuksessa pyritään mahdollistamaan lapsille tutkimisen perustaitojen oppiminen, jotka lapsi pystyy valjastamaan oman oppimispolun kautta tulevaisuudentaidoiksi aikuisuuden työelämää varten. Tiedekasvatuksella varhaiskasvatuksessa pyritään tarjoamaan samoja mahdollisuuksia kaikille lapsille tasa-arvoa edistäen. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta tiedekasvatuksella pyritään vahvistamaan yksilöllistä osaamista, jotka vaikuttavat yhteiskunnan toimintaan.
Tiedekasvatusta varhaiskasvatuksessa toteutetaan tutkivan toiminnan menetelmän välityksellä. Keskiössä on leikki, yhteisöllinen oppiminen ja osallisuus. Toiminnassa lapsi huomioidaan kokonaisvaltaisena oppijana. Toiminnan lähtökohta on lasten omat mielenkiinnon kohteet. Tiedetoimintaa suunniteltaessa ja toteutettaessa kasvattajien tulee huomioida Vasun mukaisuus. Kasvattajan itse ääneen ihmetteleminen, positiivinen ja kannustava tuki toimii tutkimiseen innoittajana.
Varhaiskasvatuksessa tulevaisuus on aina läsnä. Tiedekasvatuksella varhaiskasvatuksessa pyritään mahdollistamaan lapsille tutkimisen perustaitojen oppiminen, jotka lapsi pystyy valjastamaan oman oppimispolun kautta tulevaisuudentaidoiksi aikuisuuden työelämää varten. Tiedekasvatuksella varhaiskasvatuksessa pyritään tarjoamaan samoja mahdollisuuksia kaikille lapsille tasa-arvoa edistäen. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta tiedekasvatuksella pyritään vahvistamaan yksilöllistä osaamista, jotka vaikuttavat yhteiskunnan toimintaan.
Tiedekasvatusta varhaiskasvatuksessa toteutetaan tutkivan toiminnan menetelmän välityksellä. Keskiössä on leikki, yhteisöllinen oppiminen ja osallisuus. Toiminnassa lapsi huomioidaan kokonaisvaltaisena oppijana. Toiminnan lähtökohta on lasten omat mielenkiinnon kohteet. Tiedetoimintaa suunniteltaessa ja toteutettaessa kasvattajien tulee huomioida Vasun mukaisuus. Kasvattajan itse ääneen ihmetteleminen, positiivinen ja kannustava tuki toimii tutkimiseen innoittajana.