Pankkien verkkosivujen kilpailutus ensiasunnon ostajien näkökulmasta
Karlsson, Tiia (2023)
Karlsson, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286754
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi asuntolainaa yleisellä tasolla, kuten asuntolainan ominaisuuksia, lainan myöntökriteereitä, riskitekijöitä ja niiltä suojautumista laina-aikana. Lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan, miten ensiasunnon ostaja määritellään Suomessa, sekä ostoa varten luotuja etuja. Teoreettiseen osuuteen kuuluu ostopäätösprosessin ja Aida-mallin läpikäyminen ostajan näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pääkaupunkiseudulla asuvat potentiaaliset ensiasunnon ostajat kokevat kilpailevien pankin x ja pankin y verkkosivut tilanteessa, jossa oman kodin hankinta on alkanut tulla ajankohtaiseksi lähivuosina.
Tutkimustulosten avulla saatiin selville, kuinka tärkeänä tekijänä nettisivujen visuaalisuutta ja yksityiskohtia pidettiin potentiaalisten ensiasunnon ostajien keskuudessa. Visuaalisuuteen panostaminen houkutteli tutustumaan nettisivuihin entistä tarkemmin ja auttoi ylläpitämään mielenkiintoa aihetta kohtaan yllä tai jopa kannusti etsimään lisätietoja. Visuaalisuuden puute toisen pankin sivuilla laski haastateltavien mielenkiinnon kokonaan aihetta kohtaan, ja johti huomion siirtämisen kilpailevan pankin sivuihin, joissa visuaalisuuteen oli enemmän panostettu. Toiseksi tärkeäksi tekijäksi nousi käyttäjäystävällisyys, erilaiset laskurit, aihe-alueiden sijoittelu ja lokerointi nettisivuilla, jotka helpottivat monen mielestä koko asunnon ostoprosessin hahmottamista paremmin.
Tärkein konkreettinen kehitysehdotus oli se, kuinka tärkeää pankkien olisi listata ja avata tarkemmin Asp-korkotukilainan ja asuntolainan eroja, jolloin ensiasunnon ostajan olisi huomattavasti helpompi vertailla lainoja keskenään ja selvittää tarvittavat lisätiedot ennen tulevaa lainaneuvottelua. Näin koko lainan hakuprosessia voitaisiin saada jatkossa tehokkaammaksi niin ensiasunnon ostajan, kuin pankin virkailijankin näkökulmasta. This thesis covers housing loans in general by reviewing the features of housing loans, grant- ing the loan, various risk factors and how to protect yourself from those risks during the loan term. In addition, the thesis gives a definition of a first-time buyer in Finland and also what are advantages for first-time buyers broadly. The theoretical section also visits the buyer’s aspects from the viewpoints of the purchase decision process and the AIDA model.
The purpose of this thesis was to investigate the reasons for, how potential first-time buyers, who live in the capital region and are planning to buy their first home in the years ahead, experience the websites of competing banks X and Y.
Within the research results, it was possible to survey how first-time buyers experienced both bank’s’ websites. By investing in visuality, it was easier to study the websites even precisely and it also helped to maintain an interest in the topic or lead to not needing to search for fur- ther information. The lack of visuality on the second bank’s website, completely decreased the interest of the interviewees in the matter and also had the attention transferred to the website of the competing bank, whose website is considered more visual. User-friendliness was the second most important divider of the websites. For instance, various counters and the placement of topics, made it easier to understand the entire process of buying a home for many interviewees.
The most concrete development proposal was how it would be important for banks to aim at detail and to list the differences of an ASP loan and mortgage. Then, it would be easier for the fist-time buyers to compare different types of loans and solve the need for further information for the upcoming loan appointment. Consequently, the mortgage application process could be altered to be more efficient in the future for both the first-time buyers and from the officer’s point of view.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pääkaupunkiseudulla asuvat potentiaaliset ensiasunnon ostajat kokevat kilpailevien pankin x ja pankin y verkkosivut tilanteessa, jossa oman kodin hankinta on alkanut tulla ajankohtaiseksi lähivuosina.
Tutkimustulosten avulla saatiin selville, kuinka tärkeänä tekijänä nettisivujen visuaalisuutta ja yksityiskohtia pidettiin potentiaalisten ensiasunnon ostajien keskuudessa. Visuaalisuuteen panostaminen houkutteli tutustumaan nettisivuihin entistä tarkemmin ja auttoi ylläpitämään mielenkiintoa aihetta kohtaan yllä tai jopa kannusti etsimään lisätietoja. Visuaalisuuden puute toisen pankin sivuilla laski haastateltavien mielenkiinnon kokonaan aihetta kohtaan, ja johti huomion siirtämisen kilpailevan pankin sivuihin, joissa visuaalisuuteen oli enemmän panostettu. Toiseksi tärkeäksi tekijäksi nousi käyttäjäystävällisyys, erilaiset laskurit, aihe-alueiden sijoittelu ja lokerointi nettisivuilla, jotka helpottivat monen mielestä koko asunnon ostoprosessin hahmottamista paremmin.
Tärkein konkreettinen kehitysehdotus oli se, kuinka tärkeää pankkien olisi listata ja avata tarkemmin Asp-korkotukilainan ja asuntolainan eroja, jolloin ensiasunnon ostajan olisi huomattavasti helpompi vertailla lainoja keskenään ja selvittää tarvittavat lisätiedot ennen tulevaa lainaneuvottelua. Näin koko lainan hakuprosessia voitaisiin saada jatkossa tehokkaammaksi niin ensiasunnon ostajan, kuin pankin virkailijankin näkökulmasta.
The purpose of this thesis was to investigate the reasons for, how potential first-time buyers, who live in the capital region and are planning to buy their first home in the years ahead, experience the websites of competing banks X and Y.
Within the research results, it was possible to survey how first-time buyers experienced both bank’s’ websites. By investing in visuality, it was easier to study the websites even precisely and it also helped to maintain an interest in the topic or lead to not needing to search for fur- ther information. The lack of visuality on the second bank’s website, completely decreased the interest of the interviewees in the matter and also had the attention transferred to the website of the competing bank, whose website is considered more visual. User-friendliness was the second most important divider of the websites. For instance, various counters and the placement of topics, made it easier to understand the entire process of buying a home for many interviewees.
The most concrete development proposal was how it would be important for banks to aim at detail and to list the differences of an ASP loan and mortgage. Then, it would be easier for the fist-time buyers to compare different types of loans and solve the need for further information for the upcoming loan appointment. Consequently, the mortgage application process could be altered to be more efficient in the future for both the first-time buyers and from the officer’s point of view.