Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Duoraitiojunaliikenteen mahdollisuudet Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnissa

Korkeamaa, Aki (2023)

 
Avaa tiedosto
Korkeamaa Aki.pdf (7.546Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Korkeamaa, Aki
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286848
Tiivistelmä
Duoraitiojuna on raitiotiellä liikennöivän raitiovaunun ja rautateillä liikennöivän moottorijunan yhdistelmä, joka yhdistää raitiovaunun ketteryyden ja junan nopeuden. Sama raideleveys raitiotiellä ja yleisellä rataverkolla on duoraitiojunaliikenteen perusedellytys, tällöin sama kalusto voi liikennöidä molemmilla rataverkoilla. Suomen rataverkon raideleveys on 1 524 mm, Helsingin raitiotien 1 000 mm ja Tampereen raitiotien 1 435 mm. Keski-Euroopassa ja maailmalla duoraitiojuna on yleinen liikennemuoto, mutta Suomessa sitä ei vielä toistaiseksi ole käytössä.

Työn tavoitteena oli selvittää, miten duoraitiojuna soveltuisi Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakuntiin. Selvitystyössä pyrittiin siihen, että toteuttamisvaiheessa hyödynnettäisiin mahdollisimman paljon nykyistä rataverkkoa, minkä lisäksi tarkasteltiin alustavasti mahdollisia katuraitiotieosuuksia.

Duoraitiojunaliikenteen seisakkeiden vaiheistuksen lähtökohtana olivat YKR-aineiston mukaiset asukas- ja työpaikkamäärät sekä nykyinen ratainfra. Toinen seisakesijaintien priorisointi perustui kaupunkien ja kuntien kanssa käytyihin työpajoihin ja kolmas seisakepriorisointi perustui kuntakohtaisiin maankäytön kehitysnäkemyksiin sekä alueiden väestö- ja työpaikkakehitykseen.

Selvityksessä esitettiin duoraitiojunaliikenteen vaatimat ratainfrastruktuurimuutokset ja niiden kustannusarviot sekä arviot liikennöintikustannuksista. Lisäksi laadittiin alustava matkatuotosennuste. Aikataulusuunnittelussa saatiin yhteensovitettua 16 päivittäistä vuoroa kumpaankin suuntaan välillä Seinäjoki–Vaasa ja duoraitiojunan keskimääräiseksi ajoajaksi, nykyisen liikennerakenteen sekaan yhteensovittamalla, muodostui 81 minuuttia välillä Seinäjoki–Vaasan satama. Laadittuihin duoraitiojunaliikenneselvityksiin perustuen, lainsäädännön näkökulmasta duoraitiojunaliikenteen aloittamiselle ei ole esteitä, vaan liikenne voidaan aloittaa 4–6 vuoden kuluessa poliittisesta päätöksestä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste