Rekrytointipalvelun kehittäminen asiakaskokemusten pohjalta
Halonen, Miikka (2023)
Halonen, Miikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047768
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää toimeksiantajan olemassa olevaa rekrytointipalvelua. Rekrytointipalvelun ydin koostuu toimeksiantajan omasta rekrytointijärjestelmästä, jonka pääkäyttäjyyden toimeksiantaja säilyttää. Lisäksi asiakkaille tarjotaan rekrytointiprosessin aikana erilaisia tuki- ja lisäpalveluita.
Opinnäytetyön teoria osuudessa pyrittiin avaamaan rekrytointiin liittyviä olennaisia käsitteitä, sekä kuvaamaan rekrytointiprosessin etenemistä. Rekrytointipalvelun asiakkaina voidaan nähdä sekä asiakasyritykset, että työnhakijat. Opinnäytetyössä tarkasteltiin asiakaskokemuksen rakentumista molemmista näkökulmista. Kehitysehdotukset tehtiin siitä näkökulmasta, että palvelun asiakaskokemus paranisi ennen kaikkea asiakasyritysten osalta. Hakijakokemus on kuitenkin olennainen osa teoriaa, koska yksi suurimmista syistä, miksi rekrytointipalveluita hankitaan, on se, että hakijoille pyritään tarjoamaan mahdollisimman sujuva rekrytointiprosessi ja luomaan positiivista työnantajamielikuvaa.
Keskeisenä tutkimuksen kohteena oli rekrytointipalvelun asiakastyytyväisyys. Toimeksiantaja toteutti syksyllä 2022 asiakasyrityksilleen puhelimitse kyselyn, jossa kartoitettiin asiakastyytyväisyyden nykytilaa. Kyselyyn saatiin vastauksia seitsemältä eri asiakkaalta. Kyselyn tulokset osoittivat, että asiakastyytyväisyys on tällä hetkellä hyvällä tasolla. Vastauksista oli kuitenkin tunnistettavissa kehityskohteita liittyen pääosin palveluun. Rekrytointijärjestelmään liittyviä järjestelmäteknisiä ehdotuksia nousi esiin muutamia.
Rekrytointipalvelun kehityskohteeksi ehdotettiin selkeän palvelukuvauksen laatimista. Palvelukuvauksella halutaan tarjota asiakasyrityksille entistä parempaa asiakaskokemusta selkeyttämällä palvelun eri vaiheita heti palvelun käyttöönoton alusta alkaen sekä läpi asiakassuhteen. Tämän lisäksi kehityskohteiksi ehdotettiin anonyymiä rekrytointia, sekä muutamia järjestelmäteknisiä asioita soveltuvin osin.
Opinnäytetyön teoria osuudessa pyrittiin avaamaan rekrytointiin liittyviä olennaisia käsitteitä, sekä kuvaamaan rekrytointiprosessin etenemistä. Rekrytointipalvelun asiakkaina voidaan nähdä sekä asiakasyritykset, että työnhakijat. Opinnäytetyössä tarkasteltiin asiakaskokemuksen rakentumista molemmista näkökulmista. Kehitysehdotukset tehtiin siitä näkökulmasta, että palvelun asiakaskokemus paranisi ennen kaikkea asiakasyritysten osalta. Hakijakokemus on kuitenkin olennainen osa teoriaa, koska yksi suurimmista syistä, miksi rekrytointipalveluita hankitaan, on se, että hakijoille pyritään tarjoamaan mahdollisimman sujuva rekrytointiprosessi ja luomaan positiivista työnantajamielikuvaa.
Keskeisenä tutkimuksen kohteena oli rekrytointipalvelun asiakastyytyväisyys. Toimeksiantaja toteutti syksyllä 2022 asiakasyrityksilleen puhelimitse kyselyn, jossa kartoitettiin asiakastyytyväisyyden nykytilaa. Kyselyyn saatiin vastauksia seitsemältä eri asiakkaalta. Kyselyn tulokset osoittivat, että asiakastyytyväisyys on tällä hetkellä hyvällä tasolla. Vastauksista oli kuitenkin tunnistettavissa kehityskohteita liittyen pääosin palveluun. Rekrytointijärjestelmään liittyviä järjestelmäteknisiä ehdotuksia nousi esiin muutamia.
Rekrytointipalvelun kehityskohteeksi ehdotettiin selkeän palvelukuvauksen laatimista. Palvelukuvauksella halutaan tarjota asiakasyrityksille entistä parempaa asiakaskokemusta selkeyttämällä palvelun eri vaiheita heti palvelun käyttöönoton alusta alkaen sekä läpi asiakassuhteen. Tämän lisäksi kehityskohteiksi ehdotettiin anonyymiä rekrytointia, sekä muutamia järjestelmäteknisiä asioita soveltuvin osin.