Katsastajien jatkokoulutuksen kehittäminen
Nykänen, Markus (2023)
Nykänen, Markus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057906
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia, miten verkkokouluttaminen soveltuisi katsastajien jatkokouluttamiseen. Työssä tutkittiin, millainen verkko-oppimisympäristö soveltuisi katsastusyrityksen käyttöön ja mitä asioita verkkokoulutusten toteutuksissa tulisi huomioida. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia verkkokouluttaminen tarjoaa. Osatavoitteena tutkittiin, miten pedagogiikka tulisi huomioida verkko-opetuksessa ja millaisia vaikutuksia verkko-opettamisella on oppimistuloksiin. Työssä tutkittiin, millainen verkko-oppimisympäristö soveltuisi ajasta, paikasta ja laitteesta riippumattomaan opiskeluun.
Opinnäytetyön lähestymistapana tutkimusongelmaan käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia ja ratkaisuja perustuen teoreettiseen viitekehykseen. Teoriapohjaa tutkittiin erilaisista aineistoista, kuten kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Teoriaosuudessa perehdyttiin lainsäädännön vaatimuksiin, oppimisen teorioihin, verkko-oppimiseen ja Moodle-verkko-oppimisympäristöön.
Kehitystyöni perusteella verkkokouluttaminen soveltuu katsastajien jatkokoulutuksen järjestämiseen. Katsastajien kouluttaminen on tiukasti lailla säädeltyä, mutta lainsäädäntö mahdollistaa osan koulutusten järjestämisestä verkossa tietyin edellytyksin. Verkko-oppimisympäristössä olevaa materiaalia voidaan myös hyödyntää itseopiskeluun ja oppimateriaalit voivat olla myös käytännön työssä käytettävissä. Verkkopedagogiikan huomiointi opetuksessa on keskeisessä roolissa, mutta verkon yli tapahtuvassa opetuksessa voidaan hyödyntää erilaisia vuorovaikutuksen elementtejä. Oppijoiden ohjauksen merkitys korostuu verkossa tapahtuvassa opetuksessa.
Tämän työn perusteella saatiin kehitysehdotuksia katsastajien jatkokoulutuksiin. Tämä tutkimus antaa perustaa, miten katsastajien koulutuksia voitaisiin järjestää verkossa ja miten koulutukset tulisi rakentaa verkko-oppimisympäristöön. Moodle todettiin toimivaksi verkko-oppimisympäristöksi, jota voidaan käyttää yrityksessä myös koulutusten jälkeen käytännön työelämässä.
Opinnäytetyön lähestymistapana tutkimusongelmaan käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia ja ratkaisuja perustuen teoreettiseen viitekehykseen. Teoriapohjaa tutkittiin erilaisista aineistoista, kuten kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Teoriaosuudessa perehdyttiin lainsäädännön vaatimuksiin, oppimisen teorioihin, verkko-oppimiseen ja Moodle-verkko-oppimisympäristöön.
Kehitystyöni perusteella verkkokouluttaminen soveltuu katsastajien jatkokoulutuksen järjestämiseen. Katsastajien kouluttaminen on tiukasti lailla säädeltyä, mutta lainsäädäntö mahdollistaa osan koulutusten järjestämisestä verkossa tietyin edellytyksin. Verkko-oppimisympäristössä olevaa materiaalia voidaan myös hyödyntää itseopiskeluun ja oppimateriaalit voivat olla myös käytännön työssä käytettävissä. Verkkopedagogiikan huomiointi opetuksessa on keskeisessä roolissa, mutta verkon yli tapahtuvassa opetuksessa voidaan hyödyntää erilaisia vuorovaikutuksen elementtejä. Oppijoiden ohjauksen merkitys korostuu verkossa tapahtuvassa opetuksessa.
Tämän työn perusteella saatiin kehitysehdotuksia katsastajien jatkokoulutuksiin. Tämä tutkimus antaa perustaa, miten katsastajien koulutuksia voitaisiin järjestää verkossa ja miten koulutukset tulisi rakentaa verkko-oppimisympäristöön. Moodle todettiin toimivaksi verkko-oppimisympäristöksi, jota voidaan käyttää yrityksessä myös koulutusten jälkeen käytännön työelämässä.