Digitaalinen markkinointisuunnitelma pienyritykselle. Case: PT-Autoteippaus
Auranaho, Matti (2023)
Auranaho, Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva digitaalisen markkinoinnin suunnitelma toimeksiantajayritykselle, PT-Autoteippaukselle. Työn aihe valikoitui yrittäjän tarpeesta saada apua digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja sen tavoitteena oli auttaa yritystä kasvattamaan liikevaihtoaan sekä tunnettuuttaan digitaalisen markkinointisuunnitelman avulla. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten pienelle yritykselle luodaan toimiva digitaalisen markkinoinnin suunnitelma.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn tietoperustassa käsiteltiin yleisesti markkinointia sekä digitaalista markkinointia, niiden eroja, digitaalisen markkinoinnin kanavia, digitaalisen markkinoinnin suunnittelua sekä SOSTAC-mallia, jota hyödynnettiin lopullisen digitaalisen markkinointisuunnitelman toteutuksessa. Kohdeyritykselle tehtiin SOSTAC-mallin mukaisesti nykytila-analyysi, määriteltiin tavoitteet, strategia, toimenpiteet, tehtiin toimintasuunnitelma sekä määriteltiin mittareita markkinoinnin seurantaa varten. Tietoperusta koostuu digitaalisen markkinoinnin ammattikirjallisuudesta ja kotimaisista sekä kansainvälisistä verkkolähteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallilla, jossa teoria ja käytäntö menevät käsi kädessä koko työn läpi. Työn toiminnallinen osuus, eli toimeksiantajayrityksen digitaalinen markkinointisuunnitelma pitää sisällään tavoitteet, ostajapersoonat, kanavavalinnat ja toimenpiteet, julkaisu- sekä sisältökalenterin heinäkuulle 2023, vuosikellon, markkinointibudjetin sekä analytiikan. Lopputuotoksena saatiin käytännön digitaalinen markkinointisuunnitelma, jonka yritys voi halutessaan ottaa heti käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn tietoperustassa käsiteltiin yleisesti markkinointia sekä digitaalista markkinointia, niiden eroja, digitaalisen markkinoinnin kanavia, digitaalisen markkinoinnin suunnittelua sekä SOSTAC-mallia, jota hyödynnettiin lopullisen digitaalisen markkinointisuunnitelman toteutuksessa. Kohdeyritykselle tehtiin SOSTAC-mallin mukaisesti nykytila-analyysi, määriteltiin tavoitteet, strategia, toimenpiteet, tehtiin toimintasuunnitelma sekä määriteltiin mittareita markkinoinnin seurantaa varten. Tietoperusta koostuu digitaalisen markkinoinnin ammattikirjallisuudesta ja kotimaisista sekä kansainvälisistä verkkolähteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallilla, jossa teoria ja käytäntö menevät käsi kädessä koko työn läpi. Työn toiminnallinen osuus, eli toimeksiantajayrityksen digitaalinen markkinointisuunnitelma pitää sisällään tavoitteet, ostajapersoonat, kanavavalinnat ja toimenpiteet, julkaisu- sekä sisältökalenterin heinäkuulle 2023, vuosikellon, markkinointibudjetin sekä analytiikan. Lopputuotoksena saatiin käytännön digitaalinen markkinointisuunnitelma, jonka yritys voi halutessaan ottaa heti käyttöön.