Sosiaalisen median ja vaikuttajien hyödyntäminen organisaatioiden markkinoinnissa
Koivuniemi, Anna; Heiskari, Adele (2023)
Koivuniemi, Anna
Heiskari, Adele
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten eri sektoreilla toimivat organisaatiot hyödyntävät sosiaalista mediaa ja vaikuttajia markkinoinnissaan tällä hetkellä. Toimeksiantajana toimi suomalainen markkinointialan yritys. Tutkimustyö sai alkunsa toimeksiantajan tarpeesta saada lisää tietoa organisaatioiden sosiaalisen median ja vaikuttajien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Tavoitteena oli saada tietoa ensimmäisen, toisen sekä kolmannen sektorin välisistä eroista. Tulosten avulla toimeksiantaja voi viedä liiketoimintaansa eteenpäin. Opinnäytetyön tuloksista hyötyvät toimeksiantajayrityksen lisäksi organisaatiot, jotka ovat halukkaita kehittämäänmarkkinointiaan, sekä yleisesti aiheesta kiinnostuneet.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääluvusta, joista ensimmäisessä pääluvussa perehdytään sosiaalisen median markkinointiin, toisessa pääluvussa käydään läpi vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä organisaatioissa ja viimeisessä pääluvussa käsitellään markkinoinnin ulkoistamista markkinointitoimistojen avulla. Tutkimusmenetelmiksi tähän opinnäytetyöhön valikoituivat kysely ja teemahaastattelu. Kyselyn avulla saatiin tarpeeksi dataa, jolloin sektorikohtaisia eroja oli mahdollista vertailla. Teemahaastatteluiden avulla saatiin puolestaan tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa tietoa eri sektoreiden organisaatioiden somemarkkinoinnista ja vaikuttajien hyödyntämisestä.
Tulokset osoittivat, että sosiaalista mediaa käytetään kaikissa organisaatioissa ja sitä hyödynnetään eniten tiedottamiseen, tunnettavuuden lisäämiseen, mainostamiseen ja kohderyhmien tavoittamiseen. Kaikkia kanavia käytettiin lähes yhtä paljon sektorista riippumatta, mutta suosituimpia somekanavia olivat Facebook ja Instagram. Vaikuttajamarkkinointia hyödynnettiin vähiten kolmannella sektorilla ja eniten yksityisellä sektorilla. Vaikuttajamarkkinoinnissa eniten eroja sektoreiden välillä oli Facebookin, Instagramin, Tiktokin sekä YouTuben käytössä. Vaikuttajien tärkein tehtävä on lisätä organisaatioiden tunnettavuutta tuottamalla sisältöä someen ja siten tuoda niille uusia seuraajia. Organisaatiot uskoivat monien asioiden muuttuvan niin some- kuin vaikuttajamarkkinoinnissakin.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääluvusta, joista ensimmäisessä pääluvussa perehdytään sosiaalisen median markkinointiin, toisessa pääluvussa käydään läpi vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä organisaatioissa ja viimeisessä pääluvussa käsitellään markkinoinnin ulkoistamista markkinointitoimistojen avulla. Tutkimusmenetelmiksi tähän opinnäytetyöhön valikoituivat kysely ja teemahaastattelu. Kyselyn avulla saatiin tarpeeksi dataa, jolloin sektorikohtaisia eroja oli mahdollista vertailla. Teemahaastatteluiden avulla saatiin puolestaan tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa tietoa eri sektoreiden organisaatioiden somemarkkinoinnista ja vaikuttajien hyödyntämisestä.
Tulokset osoittivat, että sosiaalista mediaa käytetään kaikissa organisaatioissa ja sitä hyödynnetään eniten tiedottamiseen, tunnettavuuden lisäämiseen, mainostamiseen ja kohderyhmien tavoittamiseen. Kaikkia kanavia käytettiin lähes yhtä paljon sektorista riippumatta, mutta suosituimpia somekanavia olivat Facebook ja Instagram. Vaikuttajamarkkinointia hyödynnettiin vähiten kolmannella sektorilla ja eniten yksityisellä sektorilla. Vaikuttajamarkkinoinnissa eniten eroja sektoreiden välillä oli Facebookin, Instagramin, Tiktokin sekä YouTuben käytössä. Vaikuttajien tärkein tehtävä on lisätä organisaatioiden tunnettavuutta tuottamalla sisältöä someen ja siten tuoda niille uusia seuraajia. Organisaatiot uskoivat monien asioiden muuttuvan niin some- kuin vaikuttajamarkkinoinnissakin.