Laadunhallintajärjestelmän käyttöönotto lasialan pienyrityksessä
Partala, Niko (2023)
Partala, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108946
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Tornion Lasi Oy:n tilaamaa työtä yrityksen toiminnan tehostamiseksi sekä kannattavuuden parantamiseksi uusia toimintamalleja tutkimalla ja käyttöönottamalla.
Opinnäytetyö toimii pohjustuksena yrityksen aloittamalle toimintakulttuurin muutokselle luomalla yrityksen käyttöön ISO 9001:2015 -standardin mukaisen laatujärjestelmän sekä tätä tukevan toimintakäsikirjan. Työn aikana tehtiin laatustandardin mukainen, yrityksen toimintamalleja ja prosessien kulkua noudattava sisäisen auditoinnin järjestelmä, joka sisältää toimintaan sovelletun tarkistuslistan sekä suunnitelman ja aikataulun auditointien toteuttamiseksi.
Laatujärjestelmän päämääränä on tehostaa yrityksen toimintaa muuttamalla toimintamalleja ja prosesseja järjestelmällisemmäksi sekä kehittämällä dokumentointia tehokkuuden lisäämiseksi muuttamatta kuitenkaan organisaation toimintaa liian raskaaksi ja kankeaksi.
Työ on tehty haastattelemalla koko yrityksen henkilökuntaa ja havainnoimalla tuotannon sekä hallinnon prosesseja. Kerätty ja analysoitu informaatio koottiin aluksi yrityksen sisäiseen käyttöön otettavaan toimintakäsikirjaan, joka on suunniteltu päivitettäväksi eri sidosryhmille julkaistavaan muotoon, myöhemmin tavoiteltavan ISO 9001 -laatusertifikaatin hankinnan yhteydessä.
Opinnäytetyö toimii pohjustuksena yrityksen aloittamalle toimintakulttuurin muutokselle luomalla yrityksen käyttöön ISO 9001:2015 -standardin mukaisen laatujärjestelmän sekä tätä tukevan toimintakäsikirjan. Työn aikana tehtiin laatustandardin mukainen, yrityksen toimintamalleja ja prosessien kulkua noudattava sisäisen auditoinnin järjestelmä, joka sisältää toimintaan sovelletun tarkistuslistan sekä suunnitelman ja aikataulun auditointien toteuttamiseksi.
Laatujärjestelmän päämääränä on tehostaa yrityksen toimintaa muuttamalla toimintamalleja ja prosesseja järjestelmällisemmäksi sekä kehittämällä dokumentointia tehokkuuden lisäämiseksi muuttamatta kuitenkaan organisaation toimintaa liian raskaaksi ja kankeaksi.
Työ on tehty haastattelemalla koko yrityksen henkilökuntaa ja havainnoimalla tuotannon sekä hallinnon prosesseja. Kerätty ja analysoitu informaatio koottiin aluksi yrityksen sisäiseen käyttöön otettavaan toimintakäsikirjaan, joka on suunniteltu päivitettäväksi eri sidosryhmille julkaistavaan muotoon, myöhemmin tavoiteltavan ISO 9001 -laatusertifikaatin hankinnan yhteydessä.