Englanninkielinen palveluopas keittiösuunnittelijan työn tueksi
Riihijärvi, Juliaana (2023)
Riihijärvi, Juliaana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611117
Tiivistelmä
Case yritykselle IKEA Oy tehtiin englanninkielinen palveluopas keittiösuunnittelijoille. Tutkimustyössä käytettiin laadullista tutkimusta sekä strukturoitua haastattelua. Haastattelut tehtiin Oulun IKEA Suunnittelustudiossa. Haastateltavina toimivat pääasiassa keittiösuunnitteli-jat, mutta kerättiin myös tietoa muilta suunnittelijoilta, jotka tekevät kodinhoitohuonesuunnitelmia asiakkaiden kanssa.
Haastattelun tavoitteena oli kartoittaa IKEA työntekijöiden tämänhetkinen englannin kielen taso sekä millaista tukea haluavat työpaikalta englannin kielen kohentamiseksi jatkossa. Haastattelutulosten pohjalta toteutettiin englanninkielinen palveluopas keittiösuunnittelijoiden työn tueksi, jotta englanninkielisten asiakkaiden palveleminen keittiösuunnitteluprosessissa olisi jatkossa helpompaa. Englanninkielinen palveluopas oli käytössä 2 viikkoa, jonka jälkeen tehtiin uusi haastattelu työntekijöiden kanssa ja selvitettiin, että miten se on toiminut ja kokivatko keittiösuunnittelijat sen hyötynä. Lopuksi annettiin työnantajalle toimintasuunnitelma jatkoa varten.
Tietoperustana käytettiin asiakaspalvelu- ja myyntiprosessia sekä palvelumyyntiä ja -markkinointia, joita katsottiin asiakaspalvelun ja palveluiden tarjoamisen näkökulmasta. Tietoperustaa hyödynnettiin keittiösuunnittelijoiden englanninkielisen palveluoppaan tuottamisen tukena.
Haastattelun tavoitteena oli kartoittaa IKEA työntekijöiden tämänhetkinen englannin kielen taso sekä millaista tukea haluavat työpaikalta englannin kielen kohentamiseksi jatkossa. Haastattelutulosten pohjalta toteutettiin englanninkielinen palveluopas keittiösuunnittelijoiden työn tueksi, jotta englanninkielisten asiakkaiden palveleminen keittiösuunnitteluprosessissa olisi jatkossa helpompaa. Englanninkielinen palveluopas oli käytössä 2 viikkoa, jonka jälkeen tehtiin uusi haastattelu työntekijöiden kanssa ja selvitettiin, että miten se on toiminut ja kokivatko keittiösuunnittelijat sen hyötynä. Lopuksi annettiin työnantajalle toimintasuunnitelma jatkoa varten.
Tietoperustana käytettiin asiakaspalvelu- ja myyntiprosessia sekä palvelumyyntiä ja -markkinointia, joita katsottiin asiakaspalvelun ja palveluiden tarjoamisen näkökulmasta. Tietoperustaa hyödynnettiin keittiösuunnittelijoiden englanninkielisen palveluoppaan tuottamisen tukena.