Uuden varhaiskasvatusryhmän toiminnan muodostaminen
Malo, Maria (2023)
Malo, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112330
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön aiheena oli uuden varhaiskasvatusryhmän toiminnan muodostaminen, jonka kehittämistä raportoin kymmenen viikon ajan. Ryhmän toiminnan muodostaminen on aloitettu toimintakauden alussa, mutta opinnäytetyön aiheeksi on valikoitu jokaiselle viikolle omat osa-alueet, jotka ovat merkittävässä roolissa toiminnan muodostamiselle, kehittämiselle ja arvioimiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2023 aikana päiväkodissa, jossa toimin varhaiskasvatuksen opettajan määräaikaisessa tehtävässä 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä kauden 2022–2023 aikana. Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä raportoitiin kymmenen viikon ajan varhaiskasvatuksen opettajan työtä lapsiryhmässä, sekä opettajan ryhmän ulkopuolista työtä ryhmän toimintaa perustettaessa, suunniteltaessa arvioitaessa, sekä ryhmän toimintaa suunniteltaessa. Opinnäytetyössä raportoitiin päivittäin opettajan suunnittelemaa toimintaa lapsiryhmässä, sekä jokaisen viikon lopussa on viikkoyhteenveto, jossa peilattiin viikon aihetta ryhmän toiminnassa, suunnittelussa ja toteutumisessa. Lisäksi opinnäytetyössä paneuduttiin opettajan työn vastuuseen, sekä työn kuormittavuuteen ja työssäjaksamiseen.
Keskeisinä asioina ryhmän toiminnan suunnittelussa on lapsien havainnointi, tarpeiden arviointi, kasvattajuus vanhempien kanssa, tiimityö ryhmän muiden kasvattajien kanssa, sekä moniammatillinen yhteistyö. Varhaiskasvatuksen opettajan työ on ryhmän esihenkilötyötä, suunnittelua, laaja-alaista yhteistyötä ja innovatiivista työotetta työyhteisölle.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2023 aikana päiväkodissa, jossa toimin varhaiskasvatuksen opettajan määräaikaisessa tehtävässä 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä kauden 2022–2023 aikana. Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä raportoitiin kymmenen viikon ajan varhaiskasvatuksen opettajan työtä lapsiryhmässä, sekä opettajan ryhmän ulkopuolista työtä ryhmän toimintaa perustettaessa, suunniteltaessa arvioitaessa, sekä ryhmän toimintaa suunniteltaessa. Opinnäytetyössä raportoitiin päivittäin opettajan suunnittelemaa toimintaa lapsiryhmässä, sekä jokaisen viikon lopussa on viikkoyhteenveto, jossa peilattiin viikon aihetta ryhmän toiminnassa, suunnittelussa ja toteutumisessa. Lisäksi opinnäytetyössä paneuduttiin opettajan työn vastuuseen, sekä työn kuormittavuuteen ja työssäjaksamiseen.
Keskeisinä asioina ryhmän toiminnan suunnittelussa on lapsien havainnointi, tarpeiden arviointi, kasvattajuus vanhempien kanssa, tiimityö ryhmän muiden kasvattajien kanssa, sekä moniammatillinen yhteistyö. Varhaiskasvatuksen opettajan työ on ryhmän esihenkilötyötä, suunnittelua, laaja-alaista yhteistyötä ja innovatiivista työotetta työyhteisölle.