Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Gaining Finnish language skills and Social Services professionals’ competences in English-language degree programme

Pavlovic, Marina (2023)

 
Avaa tiedosto
Pavlovic_Marina.pdf (828.2Kt)
Lataukset: 


Pavlovic, Marina
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212489
Tiivistelmä
Englanninkielinen sosiaalialan tutkinto-ohjelma (eng. Degree Programme in Social Services, lyhennettynä DPSS) on uudistamassa opintosuunnitelmaa syksylle 2023. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa DPSS-tutkinto-ohjelmasta valmistuneiden kokemuksia aiemman opintosuunnitelman sisällöstä ja millä tavalla tämä tutkinto-ohjelma valmistaa työelämää sosiaalialalla varten. Opinnäytetyö painottaa, miten suomen kielen opetus koettiin riittäväksi englanninkielisessä opetuksessa ja miten vastavalmistuneiden taidot riittävät sosiaalialalla työskentelyyn jo työelämässä olevien näkökulmasta. Tarve tutkielmaan syntyi yhteistyökumppani DPSS-tutkinto-ohjelmalta DPSS opintosuunnitelman uudistamisen myötä.

Taustatietoina tässä tutkimuksessa toimivat aiemmat tutkimukset suomen kielen tärkeydestä työelämässä sosiaalialalla sekä suomen kielen opetuksen riittävyydestä englanninkielisessä sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa. Opinnäytetyön tutkimuksen aineistona toimii kaksi eri DPSS-tutkinto-ohjelman suorittamaa kyselyä, joihin osallistui yhteensä 31 sosiaalialalla työskentelevää ammattilaista ja DPSS aluminia. Menetelmänä aineiston tutkimisessa käytetään laadullista sisällönanalyysiä. Lisäksi esitetään erot uudistuneen ja vanhan DPSS opintosuunnitelmien välillä.

Tulokset osoittavat, että sosiaalialalla suurimmassa osassa työpaikoissa suomen kielen taito on vaatimuksena ja työntekijän vastuulla. Varhaiskasvatuksessa muun kuin suomenkielisessä työpaikoissa englannin kielitaito saattaa olla riittävä. Työpaikat kokevat laajemmankin kielen osaamisen arvokkaana ja tarjoavat erilaisia työvälineitä, kuten tulkkauspalveluita. Kyselyiden vastauksista käy ilmi, että useat DPSS-tutkinto-ohjelmasta valmistuneet eivät kokeneet suomen kielen opetusta riittävänä. Valmistuneet kokivat tehokkaiksi tavoiksi kasvattaa suomen kielen osaamistaan muulla tavoin, esimerkiksi työharjoitteluissa ja substanssi-kursseilla. Vastavalmistuneilla koettiin olevan hyvät perusvalmiudet työskentelemään sosiaalialalla, mutta vuorovaikututaitojen opetuksen kehittämistä toivoittiin. Erityisesti toivottiin lisää osaamista haastavissa asiakastilanteissa toimimiseen. Uuteen DPSS-opintosuunnitelmaan on lisätty suomen kielen kursseja ja työharjoitteluihin on otettu enemmän kieleen painottava näkökulma.

DPSS-opintosuunnitelman uudistamiselle on suomen kielen kannalta ollut tarvetta. Riskinä on, että kun suomen kielen opetuksen määrää kasvatetaan, niin tämä saattaa vaikuttaa muiden sosiaalialan osaamisalueiden kehittymiseen. Uudistuksen onnistumista voidaan arvioida vasta, kun uudistuneessa DPSS-tutkinto-ohjelmassa opiskelleita on valmistunut. Tällöin on tarvetta jatkotukimukselle, vastaako uusi DPSS-opintosuunnitelma työelämän tarpeisiiin sosiaalialalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • BITTE KLAR BILD GEBÄRDEN; systematic Promotion of Modality Specific Translation and Interpretation into German Sign Language in L2/M2 

    Ruf, Julia (2023)
    Empirical research in the field of Second Language Acquisition (SLA) of Signed Languages (SLs) is essential in order to inform and improve practices in teaching L2/M2 learners as well as training interpreters who work with ...
  • Impact of Duolingo on YKI Test Preparation 

    Areb, Remedan (2024)
    This thesis explores the impact of Duolingo, a widely used online language learning platform, on the preparation for the YKI (Yleinen Kielitutkinto) exam among individuals with a foreign background seeking Finnish citizenship. ...
  • Gamified Elements in Free to Use Chinese-English Language Learning Applications 

    Zheng, Congze (2022)
    Throughout human history, many educators have been looking for a way to improve learning initiative, and gamification in line with human nature has always had the potential to exist.The popularity of mobile de- vices and ...
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste