Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Harjoittelijan polku : perehdytysopas tilitoimiston harjoittelijalle

Ylitalo-Almidhaty, Tanja (2023)

 
Avaa tiedosto
Ylitalo_Almidhaty_Tanja.pdf (811.1Kt)
Lataukset: 


Ylitalo-Almidhaty, Tanja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112326
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia harjoittelijan perehdyttämisprosessia Yritys X:ssä. Tavoitteenani oli selvittää, minkälaisia resursseja harjoittelijan perehdytys vaatii palvelupäälliköiltä sekä tiimeiltä. Toimeksiantajalla oli halu kehittää nykyistä harjoittelijan perehdytysprosessia sekä työstää kaikkien tilipuolen toimistojen tueksi harjoittelijalle suunnattu perehdytysopas. Yrityksellä ei ollut aiempaa varsinaista harjoittelijan perehdytyssuunnitelmaa.

Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja empirian aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelut etäyhteyden avulla. Haastattelin Yritys X:n kuutta henkilöä, joista neljä oli vastikään työharjoittelun kautta työllistyneitä ja kaksi oli nykyisiä työharjoittelijoita, jotka myös työllistyvät yritykseen. Opinnäytetyön keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat perehdyttäminen, työnopastus sekä harjoittelijan perehdytysopas. Työssä ilmeni myös, miten nämä käsitteet eroavat toisistaan.

Tutkimuksessa tuli selkeästi esille harjoittelijan perehdyttämisen suunnitelmallisuuden puuttuminen, jolloin työharjoittelijan tehokas hyödyntäminen parhaalla mahdollisella tavalla jäi toteutumatta. Harjoittelijan perehdyttäminen ja työnopastaminen toteutui yleisellä tuntumalla eli jokaisen perehdyttäjän itse katsomallaan tavalla ja näin perehdytysprosessista puuttuivat tavoitteellinen suunnitelmallisuus. Harjoittelun toteutus pääpiirteittäin onnistui jotenkin mutta aivan sitä parasta mahdollista tapaa ei saavutettu, sillä haastatteluissa tuli esille paranneltavia seikkoja, joissa yhdistävä tekijä oli suunnitelmallisuuden puuttuminen.

Perehdytysprosessin kehityskohteiksi nousi esille harjoittelun sisällön suunnittelu, harjoittelijan kehittymisen parantaminen sekä palautteen annon ja väliarvioinnin toteutuminen. Lisäksi esille tuli yrityksessä vallitseva vahva hybridimallin työskentely, joka vaikeutti työyhteisöön sisälle pääsyä. Yritys hyötyisi selkeästä harjoittelijan perehdytysoppaasta ja siitä olisi myös harjoittelijalle hyötyä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste