Näytä suppeat kuvailutiedot

Harjoittelijan polku : perehdytysopas tilitoimiston harjoittelijalle

Ylitalo-Almidhaty, Tanja (2023)

dc.contributor.authorYlitalo-Almidhaty, Tanja
dc.date.accessioned2023-05-23T08:24:15Z
dc.date.available2023-05-23T08:24:15Z
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/798334
dc.description.abstractOpinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia harjoittelijan perehdyttämisprosessia Yritys X:ssä. Tavoitteenani oli selvittää, minkälaisia resursseja harjoittelijan perehdytys vaatii palvelupäälliköiltä sekä tiimeiltä. Toimeksiantajalla oli halu kehittää nykyistä harjoittelijan perehdytysprosessia sekä työstää kaikkien tilipuolen toimistojen tueksi harjoittelijalle suunnattu perehdytysopas. Yrityksellä ei ollut aiempaa varsinaista harjoittelijan perehdytyssuunnitelmaa. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja empirian aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelut etäyhteyden avulla. Haastattelin Yritys X:n kuutta henkilöä, joista neljä oli vastikään työharjoittelun kautta työllistyneitä ja kaksi oli nykyisiä työharjoittelijoita, jotka myös työllistyvät yritykseen. Opinnäytetyön keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat perehdyttäminen, työnopastus sekä harjoittelijan perehdytysopas. Työssä ilmeni myös, miten nämä käsitteet eroavat toisistaan. Tutkimuksessa tuli selkeästi esille harjoittelijan perehdyttämisen suunnitelmallisuuden puuttuminen, jolloin työharjoittelijan tehokas hyödyntäminen parhaalla mahdollisella tavalla jäi toteutumatta. Harjoittelijan perehdyttäminen ja työnopastaminen toteutui yleisellä tuntumalla eli jokaisen perehdyttäjän itse katsomallaan tavalla ja näin perehdytysprosessista puuttuivat tavoitteellinen suunnitelmallisuus. Harjoittelun toteutus pääpiirteittäin onnistui jotenkin mutta aivan sitä parasta mahdollista tapaa ei saavutettu, sillä haastatteluissa tuli esille paranneltavia seikkoja, joissa yhdistävä tekijä oli suunnitelmallisuuden puuttuminen. Perehdytysprosessin kehityskohteiksi nousi esille harjoittelun sisällön suunnittelu, harjoittelijan kehittymisen parantaminen sekä palautteen annon ja väliarvioinnin toteutuminen. Lisäksi esille tuli yrityksessä vallitseva vahva hybridimallin työskentely, joka vaikeutti työyhteisöön sisälle pääsyä. Yritys hyötyisi selkeästä harjoittelijan perehdytysoppaasta ja siitä olisi myös harjoittelijalle hyötyä.fi
dc.description.abstractThe purpose of my thesis was to study the intern’s orientation process at the interns at Company X. My goal was to find out what kinds of resources the intern needs to be trained by service managers and teams. The mandator had the desired to develop the existing training process for the intern and to work on an instruction guide for the intern to support all the accounting offices. The company did not have any existing training plan for the intern. The thesis study was carried out as qualitative research and as an empirical data collection method. The theme interviews were done via Teams connection. I interviewed six people from the Company X, four of them were recently employed through by internships and two were current interns who also would be working for the company. The key concepts of the thesis were orientation, work guidance and intern’s orientation guide. This thesis disclosed how these concepts differed from each other. The study clearly revealed the absence of planning in the intern's orientation, which meant that the effective use of the intern in the best conceivable way was not realized. The intern's orientation and work guidance were carried out with a general touch, i.e., the way each worker saw it themselves, and thus the orientation process lacked a goal-oriented planning. Generally, the intern's orientation was successful, however, the best conceivable way was not achieved because the interviews brought up some issues where the common factor was the lack of planning. Designing the content of the intern’s orientation, improving the intern’s development, the implementation of feedback and mid-term evaluation has been revealed as the development targets of the orientation process. The company also had a strong hybrid model that made it difficult to get inside the work community. The company would benefit from a clear trainee orientation guide and would also help the intern.en
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleHarjoittelijan polku : perehdytysopas tilitoimiston harjoittelijalle-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2023052112326-
dc.subject.specializationTradenomi-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.ysoperehdyttäminen-
dc.subject.ysotyöharjoittelu-
dc.subject.ysoopinnäytteet-
dc.subject.ysooppaat (teokset)-
dc.subject.ysoharjoittelijat-
dc.subject.disciplineLiiketalouden ammattikorkeakoulututkinto-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p303|http://www.yso.fi/onto/yso/p2096|http://www.yso.fi/onto/yso/p4230|http://www.yso.fi/onto/yso/p26412|http://www.yso.fi/onto/yso/p2945|http://www.yso.fi/onto/yso/p3128|http://www.yso.fi/onto/yso/p1380|http://www.yso.fi/onto/yso/p4641|http://www.yso.fi/onto/yso/p1075|http://www.yso.fi/onto/yso/p8543fi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot