Oppimisympäristöt Kangasalan varhaiskasvatuksen sekä esiopetuksen resurssina
Siljander, Mira (2023)
Siljander, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413796
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhteistyössä Kangasalan kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa. Tarkoituksena oli tuottaa materiaali, jonka avulla voidaan tehokkaasti yhtenäistää kaupungin eri varhaiskasvatusyksiköiden välistä ymmärrystä oppimisympäristöistä sekä osallisuuden merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle työkalu, jolla motivoida varhaiskasvatuksen ammattilaisia suunnittelemaan, toteuttamaan sekä arvioimaan Kangasalan päiväkotien oppimisympäristöjä yhdessä lasten sekä vanhempien kanssa. Sähköisen kyselyn avulla kartoitettiin Kangasalan kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsitystä oppimisympäristöistä sekä osallisuuden merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Kyselyyn vastasi 20 eri tehtävissä työskentelevää varhaiskasvatuksen ammattilaista osasta Kangasalan varhaiskasvatus yksiköitä.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi koulutusvideo. Videon aiheena on oppimisympäristöt sekä niiden merkitys varhaiskasvatuksessa sekä on osallisuuden merkitys varhaiskasvatuksessa. Opetusvideoiden lisäksi lopputuotoksena toimeksiantaja sai opetusvideota tukevan arvioitimateriaalin. Kehittämistyön avulla toimeksiantaja sai käyttöönsä konkreettista materiaalia lisäämään oppimisympäristöjen sekä osallisuuden suunnitteluun ja arviointiin. Materiaalit otetaan
käyttöön lukukausille 2023–2024.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi koulutusvideo. Videon aiheena on oppimisympäristöt sekä niiden merkitys varhaiskasvatuksessa sekä on osallisuuden merkitys varhaiskasvatuksessa. Opetusvideoiden lisäksi lopputuotoksena toimeksiantaja sai opetusvideota tukevan arvioitimateriaalin. Kehittämistyön avulla toimeksiantaja sai käyttöönsä konkreettista materiaalia lisäämään oppimisympäristöjen sekä osallisuuden suunnitteluun ja arviointiin. Materiaalit otetaan
käyttöön lukukausille 2023–2024.