Puutarha-artikkelit osana laadukasta sisältömarkkinointia
Korento, Henna (2023)
Korento, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614623
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö kohdistuu puutarha-alalla toimivan yrityksen verkkosivustolla olevan sisällön kehittämiseen. Kehittämistyö lähti liikkeelle havaituista ongelmakohdista ja loppuvuodesta 2023 tapahtuvasta kotisivujen julkaisujärjestelmän vaihdoksesta. Opinnäytetyöni tavoitteena oli asiakaskokemuksen parantamisen lisäksi myös tukea omaa markkinoinnin operatiivista työtäni ja osaamisen syventämistä.
Yritysten on tänä päivänä erityisen tärkeää ymmärtää, mikä heidän kohdeyleisöään kiinnostaa, ja vastata siihen hyödyllisellä ja ajantasaisella sisällöllä. Tutkimusongelmana oli selvittää, millaista kehittämistä puutarhasisältö vaatii. Vastauksia haettiin kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka liittyivät puutarhalehden nykytilaan, hakukonetuloksiin vaikuttaviin tekijöihin sekä kohderyhmää kiinnostavaan sisältöön.
Tietoperustassa aihetta lähestyttiin digitaalisen median kautta keskittyen omistettuun mediaan ja inbound-markkinointiin. Puutarha-artikkelit ovat osa sisältömarkkinointia, minkä vuoksi sisältömarkkinointi yhdessä sisällön tehokkuuteen vaikuttavien tekijöiden kanssa oli tarkastelun kohteena. Kehittämistehtävän kannalta oli myös tärkeää ymmärtää asiakkaan matkaa ja tarpeita ostopolulla, ja miten niihin voidaan vaikuttaa sisältömarkkinoinnin keinoin. Paneuduin myös sisäisen hakukoneoptimoinnin teoriaan.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valikoitui tapaustutkimus. Aineistona nykytilan selvittämisessä hyödynnettiin Google Analyticsistä saatavaa dataa esimerkiksi sivunkatseluista ja poistumisprosenteista. Lisäksi artikkeleita havainnoitiin dokumenttianalyysin keinoin tarkastellen muun muassa kuvien ja sisäisten linkkien määrää. Kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä kartoitettiin valituille uutiskirjeen tilaajille sähköpostilla lähetetyn kyselytutkimuksen avulla. Hakukoneoptimointiin liittyvään kysymykseen vastausta haettiin teoriaan perehtymällä.
Tulosten perusteella puutarha-artikkelit vaativat kehittämistä niin sisällön laadun kuin hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Kiinnostavimmat aihe-alueet liittyivät muun muassa puiden ja pensaiden leikkaamiseen ja puutarhanhoidon vastuullisuuteen. Kehittämissuunnitelmassa ehdotetaan työn aloittamista eniten lukukertoja keränneistä artikkeleista, sillä niiden vaikutus asiakaskokemukseen on suurin. Kohderyhmää kiinnostavat aiheet olivat melko hyvin linjassa olemassa olevan sisällön kanssa, mutta sisällöntuotantoon nousi myös useita uusia aiheita.
Yritysten on tänä päivänä erityisen tärkeää ymmärtää, mikä heidän kohdeyleisöään kiinnostaa, ja vastata siihen hyödyllisellä ja ajantasaisella sisällöllä. Tutkimusongelmana oli selvittää, millaista kehittämistä puutarhasisältö vaatii. Vastauksia haettiin kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka liittyivät puutarhalehden nykytilaan, hakukonetuloksiin vaikuttaviin tekijöihin sekä kohderyhmää kiinnostavaan sisältöön.
Tietoperustassa aihetta lähestyttiin digitaalisen median kautta keskittyen omistettuun mediaan ja inbound-markkinointiin. Puutarha-artikkelit ovat osa sisältömarkkinointia, minkä vuoksi sisältömarkkinointi yhdessä sisällön tehokkuuteen vaikuttavien tekijöiden kanssa oli tarkastelun kohteena. Kehittämistehtävän kannalta oli myös tärkeää ymmärtää asiakkaan matkaa ja tarpeita ostopolulla, ja miten niihin voidaan vaikuttaa sisältömarkkinoinnin keinoin. Paneuduin myös sisäisen hakukoneoptimoinnin teoriaan.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valikoitui tapaustutkimus. Aineistona nykytilan selvittämisessä hyödynnettiin Google Analyticsistä saatavaa dataa esimerkiksi sivunkatseluista ja poistumisprosenteista. Lisäksi artikkeleita havainnoitiin dokumenttianalyysin keinoin tarkastellen muun muassa kuvien ja sisäisten linkkien määrää. Kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä kartoitettiin valituille uutiskirjeen tilaajille sähköpostilla lähetetyn kyselytutkimuksen avulla. Hakukoneoptimointiin liittyvään kysymykseen vastausta haettiin teoriaan perehtymällä.
Tulosten perusteella puutarha-artikkelit vaativat kehittämistä niin sisällön laadun kuin hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Kiinnostavimmat aihe-alueet liittyivät muun muassa puiden ja pensaiden leikkaamiseen ja puutarhanhoidon vastuullisuuteen. Kehittämissuunnitelmassa ehdotetaan työn aloittamista eniten lukukertoja keränneistä artikkeleista, sillä niiden vaikutus asiakaskokemukseen on suurin. Kohderyhmää kiinnostavat aiheet olivat melko hyvin linjassa olemassa olevan sisällön kanssa, mutta sisällöntuotantoon nousi myös useita uusia aiheita.