Perehdytysopas asiakasohjausyksikölle
Ojala, Miia (2023)
Ojala, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää perehdytysopas Helsingin kaupungin Pohjoiselle asiakasohjausyksikölle. Ajantasaisen perehdytysmateriaali toimii työkaluna esihenkilöille, perehdyttäjille sekä perehdytettäville läpi perehdytysprosessin. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda jo olemassa olevasta perehdytysmateriaalista ajantasainen, toimiva ja lisäarvoa tuottava opas asiakasohjauksen perehdytyksen parantamiseksi. Hyvällä perehdytyksellä ja toimivalla oppaalla taataan uuden työntekijän ajantasainen tiedon saanti sekä opetus.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kirjallisuutta perehdytyksestä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Opinnäytetyön lähtötilanteen kartoitusaineiston keruumenetelminä käytettiin avointa haastattelua, perehdytyksestä tehtyä tutkimusta sekä jo olemassa olevaa perehdytysmateriaalia.
Konkreettisena tuotoksena opinnäytetyössä syntyi päivitetty ja uudistettu perehdytysmateriaali asiakasohjaajien perehdyttämiseen. Opinnäytetyön prosessiin kuului olennaisena osana työskentely perehdytystiimin jäsenenä. Opinnäytetyön tuotoksen kehittämistyön päivityksen katsotaan onnistuneen, sillä sitä voidaan hyödyntää Helsingin asiakasohjauksen kaikissa yksiköissä, eikä vain Pohjoisessa asiakasohjauksessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kirjallisuutta perehdytyksestä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Opinnäytetyön lähtötilanteen kartoitusaineiston keruumenetelminä käytettiin avointa haastattelua, perehdytyksestä tehtyä tutkimusta sekä jo olemassa olevaa perehdytysmateriaalia.
Konkreettisena tuotoksena opinnäytetyössä syntyi päivitetty ja uudistettu perehdytysmateriaali asiakasohjaajien perehdyttämiseen. Opinnäytetyön prosessiin kuului olennaisena osana työskentely perehdytystiimin jäsenenä. Opinnäytetyön tuotoksen kehittämistyön päivityksen katsotaan onnistuneen, sillä sitä voidaan hyödyntää Helsingin asiakasohjauksen kaikissa yksiköissä, eikä vain Pohjoisessa asiakasohjauksessa.