Verkkokaupan konversio-optimoinnin kehittäminen
Kanervo, Ossi (2023)
Kanervo, Ossi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimeksiantaja yrityksen verkkokaupan konversio-optimoinnin kehittäminen. Työn tavoitteena oli kehittää konversio-optimoitu testiversio nykyisestä verkkokaupasta. Työ tuli tehdä samalle Shopify-verkkokauppa-alustalle missä nykyinen verkkokauppa toimii.
Kehittämistyössä lähdettiin analysoimaan nykyinen verkkokauppaympäristö konversio-optimoinnin näkökulmas-ta. Analyysissä pyritiin löytämään konversioastetta heikentäviä epäkohtia nykyisestä verkkokaupasta. Analyysin pohjana käytettiin taustamateriaalista nousseita konversio-optimoinnin työkaluja. Analyysin pohjalta lähdettiin tekemään kehitetty testiversio, jossa konversiota heikentäviä epäkohtia korjattiin ja päivitettiin teoriatietoon perustuen.
Kehittämityön tuloksena syntyi testiversio verkkokaupasta. Testiversiota verrattiin nykyiseen verkkokauppaan käyttötestin avulla. Käyttötestissä testiryhmä toteutti samat tehtävät molemmilla verkkokaupan versiolla ja ar-vioivat toimintoja numeerisesti. Konversio-optimointi toimien avulla kehitetyn testiversion arviot olivat nousseet kaikilla osa-alueilla. Tähän perustuen käyttökokemus oli parantanut. Jatkokehitysvaiheeseen suositeltiin toimien ajamista tuotantoon, sekä jatkamaan verkkokaupan kehittämistoimia myös tulevaisuudessa.
Kehittämistyössä lähdettiin analysoimaan nykyinen verkkokauppaympäristö konversio-optimoinnin näkökulmas-ta. Analyysissä pyritiin löytämään konversioastetta heikentäviä epäkohtia nykyisestä verkkokaupasta. Analyysin pohjana käytettiin taustamateriaalista nousseita konversio-optimoinnin työkaluja. Analyysin pohjalta lähdettiin tekemään kehitetty testiversio, jossa konversiota heikentäviä epäkohtia korjattiin ja päivitettiin teoriatietoon perustuen.
Kehittämityön tuloksena syntyi testiversio verkkokaupasta. Testiversiota verrattiin nykyiseen verkkokauppaan käyttötestin avulla. Käyttötestissä testiryhmä toteutti samat tehtävät molemmilla verkkokaupan versiolla ja ar-vioivat toimintoja numeerisesti. Konversio-optimointi toimien avulla kehitetyn testiversion arviot olivat nousseet kaikilla osa-alueilla. Tähän perustuen käyttökokemus oli parantanut. Jatkokehitysvaiheeseen suositeltiin toimien ajamista tuotantoon, sekä jatkamaan verkkokaupan kehittämistoimia myös tulevaisuudessa.