Verkkosivujen hakukoneoptimointistrategia
Malinen, Toni (2023)
Malinen, Toni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614842
Tiivistelmä
Nykyään verkkosivujen optimointi Googlen kaltaisia hakukoneita varten on näkyvyyden ja kilpailukyvyn kannalta tärkeää ja sellainen asia, johon täytyy pyrkiä tietoisesti vaikuttamaan. Opinnäytetyössä tavoitteena oli luoda verkkosivujen hakukoneoptimointistrategia Lasi Saarinen Oy:lle. Opinnäytetyössä haettiin tietoa kaikista parhaista ja tehokkaimmista verkkosivujen hakukoneoptimoinnin keinoista, jotka yritys voisi toteuttaa käyttämättä paljoakaan resursseja.
Opinnäytetyössä etsittiin tietoa pääasiassa Googleen liittyvästä verkkosivujen hakukoneoptimoinnista, koska Google on hakukoneista tärkein ja ylivoimaisesti käytetyin. Teorian kannalta tarvittavan ja aihetta avaavan tiedon löytämisen jälkeen, siirryttiin opinnäytetyössä toteutuskeskeiseen vaiheeseen.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuuskatsausta, sillä se mahdollisti jo olemassa olevan tutkimustiedon hyödyntämisen ja käyttämisen muuta löydettyä tietoa vahvistavana ja tukevana pohjana. Opinnäytetyössä käsiteltiin verkkosivujen sisäistä ja ulkoista optimointia ja niiden parantamista erilaisten näkökulmien ja toimien kautta.
Tuloksena opinnäytetyössä ilmeni, että hakukoneoptimointi tulisi toteuttaa aina käyttäen orgaanisia, niin sanotusti white hat-keinoja parhaimman tuloksen varmistamiseksi. Erityisen tärkeää on verkkosivujen sisäisen optimoinnin eri toimet, mutta myös ulkoiset toimet, kuten paluulinkkien hankkiminen ovat hyvin tärkeitä. Ideaalinen hakukoneoptimointi koostuu sivuilla tehtävistä ja sivujen ulkoisista toimista ja niiden yhteistoiminnasta Googlen algoritmin tulkitsemana. Tuotoksena yritykselle luotiin hakukoneoptimointistrategian, jossa on kuvattuna keskeiset keinot verkkosivujen hakukoneoptimoinnin toteutukseen tutkimuskysymyksen kuvaaman perspektiivin kannalta.
Opinnäytetyössä etsittiin tietoa pääasiassa Googleen liittyvästä verkkosivujen hakukoneoptimoinnista, koska Google on hakukoneista tärkein ja ylivoimaisesti käytetyin. Teorian kannalta tarvittavan ja aihetta avaavan tiedon löytämisen jälkeen, siirryttiin opinnäytetyössä toteutuskeskeiseen vaiheeseen.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuuskatsausta, sillä se mahdollisti jo olemassa olevan tutkimustiedon hyödyntämisen ja käyttämisen muuta löydettyä tietoa vahvistavana ja tukevana pohjana. Opinnäytetyössä käsiteltiin verkkosivujen sisäistä ja ulkoista optimointia ja niiden parantamista erilaisten näkökulmien ja toimien kautta.
Tuloksena opinnäytetyössä ilmeni, että hakukoneoptimointi tulisi toteuttaa aina käyttäen orgaanisia, niin sanotusti white hat-keinoja parhaimman tuloksen varmistamiseksi. Erityisen tärkeää on verkkosivujen sisäisen optimoinnin eri toimet, mutta myös ulkoiset toimet, kuten paluulinkkien hankkiminen ovat hyvin tärkeitä. Ideaalinen hakukoneoptimointi koostuu sivuilla tehtävistä ja sivujen ulkoisista toimista ja niiden yhteistoiminnasta Googlen algoritmin tulkitsemana. Tuotoksena yritykselle luotiin hakukoneoptimointistrategian, jossa on kuvattuna keskeiset keinot verkkosivujen hakukoneoptimoinnin toteutukseen tutkimuskysymyksen kuvaaman perspektiivin kannalta.