Teollisuuden kunnossapidon yrityksen korjaamoprosessin kehittäminen
Palola, Taneli (2023)
Palola, Taneli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614774
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jukkola Systems Oy. Työn taustalla oli tasaisesti kasvavan yrityksen tarve kehittää korjaamon prosessia vastaamaan yrityksen laadullista kuvaa ja asiakkaan tarpeita. Opinnäytetyössä esiteltiin korjaamoprosessin kehittämisessä käytettäviä menetelmiä ja analysoitiin korjaamon toimintaa yrityksestä tehdyn nykytilatutkimuksen perusteella. Tavoitteena oli myös yhdessä yrityksen muun henkilöstön kanssa löytää keinoja kehittää huollon prosessia aiempaa selkeämmäksi ja tehokkaammaksi samalla työskentelyä helpottaen. Tätä kautta pyrittiin luomaan yrityksen sisään jatkuvaan kehittämiseen tähtäävää kulttuuria. Opinnäytetyö tehtiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja toteutettiin päiväkirjamuotoisena.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta ja konstruktiivista tutkimusta. Tietoperusta koostui Lean-menetelmien perusteista ja kunnossapidon johtamisen ominaisuuksista. Tiedonkeruu suoritettiin keskustelujen, kehityspajojen, henkilöstökyselyn ja havainnoinnin avulla. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Löytääkö korjaamon henkilökunta ja kehitystyöryhmä yhdessä ratkaisuja korjaamon henkilöstön työskentelyn helpottamiseksi ja tehostamiseksi? 2. Parantaako prosessin uudet toimintatavat työtehokkuutta? 3. Auttaako prosessikaavio henkilökuntaa ymmärtämään paremmin toimenkuviensa sisällön? Tuloksena saatiin nykytilatutkimuksen, keskusteluiden, kyselyn ja havainnointien perusteella merkittävimmät kehityskohteet. Kolme pääkehityskohdetta olivat johtaminen, yhteiset toimintatavat ja informaation kulkeminen. Kehityskohteiden perusteella korjaamon toiminnasta luotiin prosessikaavio, jota kehitettiin yhdessä henkilöstön kanssa yrityksen toimintaan sopivaksi. Prosessikaaviosta saatiin toimintatapoineen ja vastuuhenkilöineen toimiva prosessi, joka helpottaa ja selkeyttää työntekijöiden työskentelyä. Yhteisen kehittämistyön avulla saatiin luotua myös pohjaa jatkuvan kehittämisen kulttuuriin.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta ja konstruktiivista tutkimusta. Tietoperusta koostui Lean-menetelmien perusteista ja kunnossapidon johtamisen ominaisuuksista. Tiedonkeruu suoritettiin keskustelujen, kehityspajojen, henkilöstökyselyn ja havainnoinnin avulla. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Löytääkö korjaamon henkilökunta ja kehitystyöryhmä yhdessä ratkaisuja korjaamon henkilöstön työskentelyn helpottamiseksi ja tehostamiseksi? 2. Parantaako prosessin uudet toimintatavat työtehokkuutta? 3. Auttaako prosessikaavio henkilökuntaa ymmärtämään paremmin toimenkuviensa sisällön? Tuloksena saatiin nykytilatutkimuksen, keskusteluiden, kyselyn ja havainnointien perusteella merkittävimmät kehityskohteet. Kolme pääkehityskohdetta olivat johtaminen, yhteiset toimintatavat ja informaation kulkeminen. Kehityskohteiden perusteella korjaamon toiminnasta luotiin prosessikaavio, jota kehitettiin yhdessä henkilöstön kanssa yrityksen toimintaan sopivaksi. Prosessikaaviosta saatiin toimintatapoineen ja vastuuhenkilöineen toimiva prosessi, joka helpottaa ja selkeyttää työntekijöiden työskentelyä. Yhteisen kehittämistyön avulla saatiin luotua myös pohjaa jatkuvan kehittämisen kulttuuriin.