Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Työllistymistä tukevat polut: ohjaamisen tehostaminen Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluilla

Hakala, Susanna (2023)

Avaa tiedosto
Hakala_Susanna.pdf (698.9Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Hakala, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915139
Tiivistelmä
TE-palveluiden siirtyminen kuntiin vuoden 2025 alusta alkaen tuo työllisyydenhoidon kenttään isoja
muutoksia. Siirron myötä kunnat joutuvat entistä aiempaa sekä laajemmin maksuvastuuseen työn hakijoiden työttömyysturvasta. Tämä laittaa kunnat pohtimaan keinoja, joilla työnhakijoiden työllistymistä sekä palveluihin ohjaamista voidaan tehostaa sekä nopeuttaa.
Työnhakijoille on tarjolla runsaasti eri palveluita, jonka vuoksi on tunnistettu, että jopa henkilöstön
on vaikea hallita koko tarjontaa. Hallinnan vaikeudesta johtuen, työnantajalta nousi idea kuvata
palvelupolkuja työhön. Kehittämistehtävän kohteeksi valikoitui työkokeilu, työvoimakoulutus, kaupunkityöllistyminen sekä oppisopimus, joihin erityisesti halutaan tehostaa asiakasohjausta.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisesti tutkimuksellisella kehittämisellä Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluilla. Tarkoituksena oli kuvata neljä erilaista palvelupolkua avoimille
työmarkkinoille työllistymiseksi palvelumuotoilun keinoin. Tehtävän tavoitteena oli selkeyttää vaihtoehtoisia polkuja asiakkaille ja asiakastyötä tekevälle henkilöstölle sekä nostaa esille polun hyötyjä, tarkoitusta ja tavoiteltua kohderyhmää. Palvelupolut kuvattiin ja käsikirjoitettiin, joiden pohjalta
voidaan tuottaa videoita asiakasohjauksen työvälineeksi. Polkujen selkeyttämisen lopputavoitteena
on asiakasohjauksen tehostaminen. Videoiden tuottaminen ei kuulu kehittämistehtävään. Videot
tuottaa Työllisyys- ja kasvupalveluiden viestintätiimi.
Tehtävä toteutettiin yhteiskehittämällä. Tehtävää lähestyttiin palvelumuotoilun avulla, ja kehittämistehtävä eteni tuplatimantti prosessimallilla löydä, määritä, kehitä ja tuota. Kehittäminen starttasi
yhteisellä työpajalla ja eteni vapaamuotoisesti avointen haastattelujen keinoin. Polkuja työstettiin,
kunnes lopputuotokseen oltiin tyytyväisiä. Poluille tunnistettiin sopivat asiakasprofiilit. Lopputuloksena oli, että kuvattua polkua kulkemalla asiakas voisi saada tukea palveluprosessiinsa erityisesti
sen nivelvaiheissa. Lisäksi asiantuntijoita nousi kehittämisideoita, joilla voitaisiin selkeyttää sekä
tukea ohjaustyötä. Kehittämisideat viedään eteenpäin tiedoksi työnantajalle.
Kehittämistehtävän aikana valmistui ensimmäinen video. Palvelupolkujen ja videoiden viemisestä
osaksi asiakasohjaustyötä laadittiin suunnitelma. Pidemmän aikavälin tavoitteena on toteuttaa lyhyt
kysely OMA-valmentajille videoiden käytettävyydestä. Mikäli videot todetaan hyödylliseksi apuvälineeksi asiakasohjaustyössä, on kehittämisprosessia mahdollista soveltaa myös muihin palveluihin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste