Brändimielikuvan kehittäminen henkilöstökyselyn avulla
Hynninen, Reetta (2023)
Hynninen, Reetta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915495
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli henkilöstökyselyn avulla selvittää Venetelakka Ramstedt Oy:n tavoite- ja brändimielikuva. Yrityksen ongelmana oli markkinointiviestinnän ja siihen käytettävien resurssien vähäisyys.
Työn alkuvaiheessa haastateltiin yrityksen omistajia ja huomattiin, että markkinointistrategiaa ei ollut pohdittu riittävästi, jotta markkinointitoimenpiteitä olisi voinut suunnitella. Työ aloitettiin tekemällä pohjatyönä haastattelut henkilöstölle ja johtoryhmälle, jotta saataisiin selville nykytilanne. Työn tarkoituksena oli selvittää yrityksen tavoite- ja brändimielikuva ja verrata niitä toisiinsa.
Haastattelut toteutettiin strukturoituna haastatteluna. Johtoryhmään kuuluu kolme ja henkilöstöön yhdeksän henkilöä. Tutkimuksen pääkäsitteenä on brändimielikuva ja sen pohjalta tehtyyn käsitekarttaan on perustettu haastatteluissa kysytyt kysymykset.
Haastatteluissa saatiin selville tavoitemielikuva ja brändimielikuva. Tutkimuksen tuloksena sain selville missä yritys on onnistunut ja mitä kehitettävää heillä on. Haastatteluiden tuloksia verratessani, on selvää, että positiivista kehitystä on tapahtunut jo paljon, mutta vielä on kehitettävää. Johtoryhmä ja henkilöstö ovat monesta asiasta samaa mieltä ja suunta on yhteinen, silti esille nousi ristiriitoja. Lopussa esitän toimenpiteitä, joita yritys voi hyödyntää kehittyäkseen lisää.
Työn alkuvaiheessa haastateltiin yrityksen omistajia ja huomattiin, että markkinointistrategiaa ei ollut pohdittu riittävästi, jotta markkinointitoimenpiteitä olisi voinut suunnitella. Työ aloitettiin tekemällä pohjatyönä haastattelut henkilöstölle ja johtoryhmälle, jotta saataisiin selville nykytilanne. Työn tarkoituksena oli selvittää yrityksen tavoite- ja brändimielikuva ja verrata niitä toisiinsa.
Haastattelut toteutettiin strukturoituna haastatteluna. Johtoryhmään kuuluu kolme ja henkilöstöön yhdeksän henkilöä. Tutkimuksen pääkäsitteenä on brändimielikuva ja sen pohjalta tehtyyn käsitekarttaan on perustettu haastatteluissa kysytyt kysymykset.
Haastatteluissa saatiin selville tavoitemielikuva ja brändimielikuva. Tutkimuksen tuloksena sain selville missä yritys on onnistunut ja mitä kehitettävää heillä on. Haastatteluiden tuloksia verratessani, on selvää, että positiivista kehitystä on tapahtunut jo paljon, mutta vielä on kehitettävää. Johtoryhmä ja henkilöstö ovat monesta asiasta samaa mieltä ja suunta on yhteinen, silti esille nousi ristiriitoja. Lopussa esitän toimenpiteitä, joita yritys voi hyödyntää kehittyäkseen lisää.