Kaizen - jatkuva parantaminen: esimerkkitapaus juurisyyanalyysin avulla
Juntunen, Heikki (2023)
Juntunen, Heikki
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015820
Tiivistelmä
Valmistettaessa tuotteita teollisesti voi tuotantoprosessissa esiintyä ajoittain ongelmia. Näiden ongelmien ratkaiseminen on tärkeää, mutta tärkeää on myös selvittää syyt ongelmien taustalla. Vasta ongelmien taustalla vaikuttavien juurisyiden selvittäminen ja korjaaminen mahdollistaa todellisen parannuksen. Tässä opinnäytetyössä otettiin ratkaistavaksi kohdeyrityksen yhden tuotteen tuotantoprosessissa esiintyvä ongelma. Ensimmäisessä vaiheessa ongelman juurisyyt selvitettiin. Toisessa vaiheessa tutkittiin, miten tuotteen elinkaariprosessia tulisi kehittää, jotta kyseisen kaltainen ongelma voitaisiin estää ennen sen päätymistä tuotteen valmistusprosessiin asti. Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin Lean-filosofiaa erityisesti Kaizenin eli jatkuvan parantamisen näkökulmasta. Jatkuva parantaminen on prosessi, jonka avulla pyritään askel askeleelta kohti täydellisyyttä. Jatkuvassa parantamisessa korostuu tieteellinen ja järjestelmällinen lähestymistapa. Jatkuvan parantamisen prosessia pyöritetään PDCA-syklin kautta. PDCA-syklin avulla parannusehdotukset testataan ja analysoidaan ennen mahdollista käyttöönottoa. Olennaisena osana PDCA-syklin rinnalla käytetään erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä. Ongelmanratkaisumenetelmillä selvitettiin ongelman taustalla vaikuttavia juurisyitä. Työn empiirisessä osiossa tuotantoprosessissa esiintyvän ongelman taustatekijöitä alettiin selvittää juurisyyanalyysin avulla. Menetelmänä käytettiin viisi kertaa miksi -tekniikkaa yhdessä PDCA-syklin kanssa. Juurisyyanalyysin lopputuloksena pystyttiin ratkaisemaan tuotteessa esiintyvä ongelma sekä määrittelemään tuotteen elinkaariprosessiin parannuskohteet. Parannusten tehtävä on estää vastaavien ongelmien pääsy tuotteen valmistusprosessiin. Tarkasteltaessa työn lopputulosta voidaan havaita jatkuvan parantamisen prosessin hyödyllisyys. Ongelmien juurisyyt tulee analysoida huolellisesti ja tarvittavat korjaukset on tehtävä myös prosesseihin, jotka ovat mahdollistaneet ongelmien muodostumisen. Prosessien jatkuvalla määrätietoisella parantamisella ja kehittämisellä myös itse yritys kehittyy.