Asiakaspalvelu tilitoimistossa X
Lipitsä-Pentikäinen, Anni (2023)
Lipitsä-Pentikäinen, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116373
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyin Tilitoimisto X asiakaspalveluun ja sen kehityskohteisiin. Tilitoimisto X on 15 vuotta alalla toiminut nykyään kansainvälinen yritys, joka kuitenkin kamppailee asiakaspoistuman kanssa.
Halusin löytää keinoja joilla yritys voi parantaa asiakaspalvelun laatua ja saada sitä kautta pysyvyyttä asiakaskuntaansa. Teroriapohajn hankin tutustumalla laajasti asiakaspalvelua käsittelevään kirjallisuuteen ja nettjulkasiuhin.
Opinnäytetyön projektin aloittaminen herätti oimeksiantajaorganisaatiossa paljon kiinnostusta ja innostuneisuutta. Varsinaisena opinnäytetyön tuotoksena syntyi asiakaspalvelusuunnitelma, joka on tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön ja sitä voidaan hyödyntää jo kauankin yrityksessä työskennelleiden kanssa ja toisaalta vasta uransa alussa olevien työntekijöiden kanssa. Työkalu sopii niin pieniin asiakkuuksiin kuin suurempienkin organisaatioiden asiakassuhdetta hoitavien työntekijöiden käyttöön. Tämän opinnäytetyön oheistuotteena syntyi myöskin henkilöstön käyttöön asiakaspalvelun käsikirja, joka tehtiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Halusin löytää keinoja joilla yritys voi parantaa asiakaspalvelun laatua ja saada sitä kautta pysyvyyttä asiakaskuntaansa. Teroriapohajn hankin tutustumalla laajasti asiakaspalvelua käsittelevään kirjallisuuteen ja nettjulkasiuhin.
Opinnäytetyön projektin aloittaminen herätti oimeksiantajaorganisaatiossa paljon kiinnostusta ja innostuneisuutta. Varsinaisena opinnäytetyön tuotoksena syntyi asiakaspalvelusuunnitelma, joka on tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön ja sitä voidaan hyödyntää jo kauankin yrityksessä työskennelleiden kanssa ja toisaalta vasta uransa alussa olevien työntekijöiden kanssa. Työkalu sopii niin pieniin asiakkuuksiin kuin suurempienkin organisaatioiden asiakassuhdetta hoitavien työntekijöiden käyttöön. Tämän opinnäytetyön oheistuotteena syntyi myöskin henkilöstön käyttöön asiakaspalvelun käsikirja, joka tehtiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.