Yrityksen tunnettuuden tehostaminen vaikuttajamarkkinoinnin avulla
Haakana, Anni; Repo, Enni (2023)
Haakana, Anni
Repo, Enni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Instagramissa toteutettavat vaikuttajayhteistyöt voivat olla yrityksen tunnettuuden kannalta arvokkaita ja miten niitä voidaan käytännössä toteuttaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä yrityksessä ja sen jälkeen syvennytään enemmän Instagramiin sekä yrityksen tunnettuuden lisäämiseen Instagram-vaikuttajayhteistöillä. Teorian jälkeen vuorossa on puolistrukturoitu teemahaastatteluosuus, jossa tuodaan esiin kahden suomalaisen yrityksen näkemyksiä opinnäytetyön aiheisiin liittyen.
Opinnäytetyön tuloksina voidaan muun muassa todeta, että vaikuttajamarkkinointi on edelleen kannattava osa yrityksen markkinointistrategiaa tunnettuuden lisäämisen kannalta. Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumiseen puolestaan vaikuttaa etenkin tavoitteiden ja mittareiden tarkka suunnittelu sekä sopivan vaikuttajan valinta yrityksen kohderyhmälle. Haastatellut yritykset kokevat Instagramin pääpiirteittäin hyvänä kanavana vaikuttajayhteistöille ja korostavat myös sopivan vaikuttajan tärkeyttä yrityksen tavoitteeseen nähden.
Opinnäytetyömme hyödyttää tunnettuutta tavoittelevia yrityksiä ja brändejä, jotka aikovat ottaa tai ovat jo ottaneet Instagramissa toteutettavan vaikuttajamarkkinoinnin osaksi markkinointistrategiaansa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä yrityksessä ja sen jälkeen syvennytään enemmän Instagramiin sekä yrityksen tunnettuuden lisäämiseen Instagram-vaikuttajayhteistöillä. Teorian jälkeen vuorossa on puolistrukturoitu teemahaastatteluosuus, jossa tuodaan esiin kahden suomalaisen yrityksen näkemyksiä opinnäytetyön aiheisiin liittyen.
Opinnäytetyön tuloksina voidaan muun muassa todeta, että vaikuttajamarkkinointi on edelleen kannattava osa yrityksen markkinointistrategiaa tunnettuuden lisäämisen kannalta. Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumiseen puolestaan vaikuttaa etenkin tavoitteiden ja mittareiden tarkka suunnittelu sekä sopivan vaikuttajan valinta yrityksen kohderyhmälle. Haastatellut yritykset kokevat Instagramin pääpiirteittäin hyvänä kanavana vaikuttajayhteistöille ja korostavat myös sopivan vaikuttajan tärkeyttä yrityksen tavoitteeseen nähden.
Opinnäytetyömme hyödyttää tunnettuutta tavoittelevia yrityksiä ja brändejä, jotka aikovat ottaa tai ovat jo ottaneet Instagramissa toteutettavan vaikuttajamarkkinoinnin osaksi markkinointistrategiaansa.