Myynnin kehitysprosessit B2B-alan yrityksessä
Pitkänen, Riikka (2023)
Pitkänen, Riikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117106
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda työkaluja toimeksiantajayrityksen myyntitiimin prosessityöhön. Opinnäytetyöhön on koottu kattavasti tietoa organisaation toiminnoista ja tämänhetkisestä tilanteesta ennen prosessityön aloittamista. Tätä tietoa on peilattu teoriapohjaan ja luotu ohjeistusta prosessityön edistämiseksi osana yrityksen toimintaa.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona lemmikkitarvikkeita maahantuovalle B2B-alan yritykselle. Erityisesti on keskitytty yrityksen myyntitiimin prosesseihin, mutta kuvauksissa näyttäytyy myös muiden yksiköiden toimintoja prosessien luonteen vuoksi. Prosessit kulkevat yli tiimirajojen, joten kokonaisuuden kannalta on oleellista, että myös muiden osastojen toimintoja on työssä avattu. Toiminnoissa ilmenevät päällekkäisyydet ovatkin useimmiten haasteellisimpia kohtia prosessien rajapinnoissa, sillä usein voi olla niin, että tiedostamattaan useampi työntekijä voi toteuttaa samaa työtehtävää tai jättää sen tekemättä, mikäli olettaa tehtävän olevan toisaalla hoidettavana. Nämä ovat niitä seikkoja, miksi prosessityöhön on toimeksiantajayrityksessä haluttu lähteä.
Opinnäytetyön teoriaosassa on kerrottu prosessien merkityksestä, hyödyistä ja haasteista. Siinä on käyty läpi prosessityön eri vaiheita ja avattu myynnin prosessien rakenteita. Kattavalla teoriapohjalla on pyritty tuomaan lisää ymmärrystä prosessityön hyödyntämiseen toimeksiantajayrityksen toiminnan ja arvot huomioon ottaen.
Jotta tulevaisuudessa yrityksen liiketoiminta olisi entistäkin kannattavampaa ja toiminnot sujuvampia, on yrityksessä nähty prosessityön merkitys osana menestyksekästä toimintaympäristöä. Erityisesti myynnin osalta tahtotilana on kehittää tiimin prosesseja niin, että turhat työvaiheet voitaisiin minimoida ja ongelmakohdat saataisiin kitkettyä pois. Tähän vaaditaan paljon pohjatyötä, mutta sen seurauksena on mahdollista pystyä ennakoimaan ja ratkomaan haasteet toimivan työkalun avulla.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona lemmikkitarvikkeita maahantuovalle B2B-alan yritykselle. Erityisesti on keskitytty yrityksen myyntitiimin prosesseihin, mutta kuvauksissa näyttäytyy myös muiden yksiköiden toimintoja prosessien luonteen vuoksi. Prosessit kulkevat yli tiimirajojen, joten kokonaisuuden kannalta on oleellista, että myös muiden osastojen toimintoja on työssä avattu. Toiminnoissa ilmenevät päällekkäisyydet ovatkin useimmiten haasteellisimpia kohtia prosessien rajapinnoissa, sillä usein voi olla niin, että tiedostamattaan useampi työntekijä voi toteuttaa samaa työtehtävää tai jättää sen tekemättä, mikäli olettaa tehtävän olevan toisaalla hoidettavana. Nämä ovat niitä seikkoja, miksi prosessityöhön on toimeksiantajayrityksessä haluttu lähteä.
Opinnäytetyön teoriaosassa on kerrottu prosessien merkityksestä, hyödyistä ja haasteista. Siinä on käyty läpi prosessityön eri vaiheita ja avattu myynnin prosessien rakenteita. Kattavalla teoriapohjalla on pyritty tuomaan lisää ymmärrystä prosessityön hyödyntämiseen toimeksiantajayrityksen toiminnan ja arvot huomioon ottaen.
Jotta tulevaisuudessa yrityksen liiketoiminta olisi entistäkin kannattavampaa ja toiminnot sujuvampia, on yrityksessä nähty prosessityön merkitys osana menestyksekästä toimintaympäristöä. Erityisesti myynnin osalta tahtotilana on kehittää tiimin prosesseja niin, että turhat työvaiheet voitaisiin minimoida ja ongelmakohdat saataisiin kitkettyä pois. Tähän vaaditaan paljon pohjatyötä, mutta sen seurauksena on mahdollista pystyä ennakoimaan ja ratkomaan haasteet toimivan työkalun avulla.