Sosiaalisen median suunnitelma Onnistuva Tmi:lle
Viitala, Emma (2023)
Viitala, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimeksiantajan eli Onnistuvan markkinointia sosiaalisessa mediassa. Onnistuva Tmi myy ompelukaavoja verkkokaupassaan. Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä valmis sosiaalisen median suunnitelma yrityksen käyttöön. Suunnitelman tavoitteena on edistää myyntiä, lisätä tunnettuutta ja kasvattaa asiakasmäärää. Kehittämistyössä pyritään antamaan ehdotuksia ja suuntaviivoja, joiden avulla markkinoinnin toteuttaminen sosiaalisessa mediassa helpottuisi. Suunnitelma sisältää ohjeistusta kanavien käyttöön ja parannusehdotuksia. Työhön liitetään myös markkinoinnin vuosikello vuodelle 2024. Lisäksi työssä esitellään työkaluja helpottamaan sosiaalisen median käyttöä ja sen analysoimista.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja sen tietoperusta koostuu yrittäjän haastattelusta, kilpailija-analyysista ja kirja- sekä verkkolähteistä. Teoreettisessa viitekehyksessä avataan markkinointia sosiaalisessa mediassa ja kerrotaan työn kannalta relevanteimmista sosiaalisen median kanavista sekä sisällöntuotannosta. Lisäksi kerrotaan, kuinka sosiaalisessa mediassa tehtyä markkinointia voidaan mitata. Sen jälkeen syvennytään yrityksen tavoitteisiin, resursseihin, kohderyhmiin ja kilpailijoihin. Näiden pohjalta lähdetään luomaan yritykselle sosiaalisen median suunnitelmaa, mikä sisältää valitut kanavat, sisällön suunnittelun, teemojen valinnan ja vuosikellon. Hyödynnän opinnäytetyössä ammatillisia verkkolähteitä, kirjoja ja väitöskirjoja. Sosiaalisen median suunnitelma perustuu lähteistä, nykytila-analyysista ja benchmarkingista tehtyihin johtopäätöksiin.
Valmis opinnäytetyö on yrityksen hyödynnettävissä niin nyt kuin tulevaisuudessa. Erityisesti markkinoinnin vuosikello ja sisältösuunnitelma auttaa yritystä markkinointia suunnitellessa joka vuosi. Myös työssä saadut johtopäätökset, kuten kohderyhmäanalyysi ja markkinoinnin mittaaminen auttavat yrittäjää arjessa.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja sen tietoperusta koostuu yrittäjän haastattelusta, kilpailija-analyysista ja kirja- sekä verkkolähteistä. Teoreettisessa viitekehyksessä avataan markkinointia sosiaalisessa mediassa ja kerrotaan työn kannalta relevanteimmista sosiaalisen median kanavista sekä sisällöntuotannosta. Lisäksi kerrotaan, kuinka sosiaalisessa mediassa tehtyä markkinointia voidaan mitata. Sen jälkeen syvennytään yrityksen tavoitteisiin, resursseihin, kohderyhmiin ja kilpailijoihin. Näiden pohjalta lähdetään luomaan yritykselle sosiaalisen median suunnitelmaa, mikä sisältää valitut kanavat, sisällön suunnittelun, teemojen valinnan ja vuosikellon. Hyödynnän opinnäytetyössä ammatillisia verkkolähteitä, kirjoja ja väitöskirjoja. Sosiaalisen median suunnitelma perustuu lähteistä, nykytila-analyysista ja benchmarkingista tehtyihin johtopäätöksiin.
Valmis opinnäytetyö on yrityksen hyödynnettävissä niin nyt kuin tulevaisuudessa. Erityisesti markkinoinnin vuosikello ja sisältösuunnitelma auttaa yritystä markkinointia suunnitellessa joka vuosi. Myös työssä saadut johtopäätökset, kuten kohderyhmäanalyysi ja markkinoinnin mittaaminen auttavat yrittäjää arjessa.