Sosiaalinen media kouluterveydenhoitajan työssä
Latvala, Mariel; Mikkonen, Karita (2023)
Latvala, Mariel
Mikkonen, Karita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220678
Tiivistelmä
Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa useita tunteja päivittäin. Sitä käytetään viestinnän ja yhteydenpidon välineenä ja sitä voi hyödyntää myös uuden oppimiseen ja tiedonhankintaan. Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää myös terveydenhuollossa. Sen avulla voidaan jakaa tietoa sekä olla yhteydessä asiakkaisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kouluterveydenhoitajien sosiaalisen median käyttöä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sosiaalisen median käytöstä ja sen hyödyistä kouluterveydenhuollossa. Uuden tutkimustiedon luomisen lisäksi tavoitteena oli herättää vastaajien mielenkiinto sosiaalisen median käytön mahdollisuudesta työelämässä.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä määrällistä tutkimusmenetelmää. Tietoa kouluterveydenhoitajien sosiaalisen median käytöstä kerättiin kouluterveydenhoitajille jaetun nettikyselyn avulla.
Tuloksista selvisi, että noin kolmasosa vastanneista käytti sosiaalista mediaa työssään. Sosiaalista mediaa käytettiin tiedon jakamiseen, muiden ammattilaisten seuraamiseen, tiedon hankkimiseen sekä yhteydenpitoon nuorten tai heidän vanhempiensa kanssa. Halukkuutta sosiaalisen median käyttöön olisi enemmän. Keskeisimpinä esteinä sosiaalisen median käytölle oli ajan puute, esihenkilön negatiivinen suhtautuminen sekä tietosuojaan liittyvät asiat.
Tulevaisuudessa sosiaalinen media tulee olemaan yksi kouluterveydenhoitajan käyttämä työväline. Uusi sukupolvi tuo sosiaalisen median vahvemmaksi osaksi työelämää. He ovat kasvaneet sosiaalisen median ympäröimänä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kouluterveydenhoitajien sosiaalisen median käyttöä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sosiaalisen median käytöstä ja sen hyödyistä kouluterveydenhuollossa. Uuden tutkimustiedon luomisen lisäksi tavoitteena oli herättää vastaajien mielenkiinto sosiaalisen median käytön mahdollisuudesta työelämässä.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä määrällistä tutkimusmenetelmää. Tietoa kouluterveydenhoitajien sosiaalisen median käytöstä kerättiin kouluterveydenhoitajille jaetun nettikyselyn avulla.
Tuloksista selvisi, että noin kolmasosa vastanneista käytti sosiaalista mediaa työssään. Sosiaalista mediaa käytettiin tiedon jakamiseen, muiden ammattilaisten seuraamiseen, tiedon hankkimiseen sekä yhteydenpitoon nuorten tai heidän vanhempiensa kanssa. Halukkuutta sosiaalisen median käyttöön olisi enemmän. Keskeisimpinä esteinä sosiaalisen median käytölle oli ajan puute, esihenkilön negatiivinen suhtautuminen sekä tietosuojaan liittyvät asiat.
Tulevaisuudessa sosiaalinen media tulee olemaan yksi kouluterveydenhoitajan käyttämä työväline. Uusi sukupolvi tuo sosiaalisen median vahvemmaksi osaksi työelämää. He ovat kasvaneet sosiaalisen median ympäröimänä.