Kirjanpidon laatukontrollit ja ISAE 3402 -standardin vaatimukset: osto- ja myyntireskontran kontrollipisteet
Sassi, Laura (2023)
Sassi, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220667
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui kirjanpidon laatukontrollit ja ISAE 3402 -standardin vaatimukset toimeksiantajan tarpeen kautta heidän ollessa kiinnostuneita kehittämään laadunvalvonta prosessiaan ja tutkimaan mahdollisuuttaan edellä mainittuun standardiin. Toimeksiantajana on suuri tilitoimisto, jolla on useita toimipisteitä myös Suomen rajojen ulkopuolella. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä hyödyllistä tietoa toimeksiantajan laatuprosessin kehittämistä varten.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin suorittamalla teemahaastatteluja ja kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä menetelmänä sisältöanalyysiä. Sisältöanalyysin tekemiseen hyödynnettiin aineistolähtöistä lähestymistapaa eli induktiivista analyysiä.
Tietoperustassa käsiteltiin laadun käsitettä, palvelun ja kirjanpidon laatua, pääkirjanpidon, osto- ja myyntireskontran prosesseja sekä niiden laadunvalvontaa, laatukontrolleja ja kansainvälistä varmennusstandardia ISAE 3402. Teoriaosuus muodostettiin hyödyntäen ammattikirjallisuutta, verkkosivuja ja kirjapitolakia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tilitoimistojen luotettavien laatuprosessien perustana tulee olla automatisoidut eli järjestelmäperäiset kontrollit ja kaikki tilitoimiston prosessit ja kontrollit pitää dokumentoida tarkasti, jotta standardin käyttöön saaminen on mahdollista. Prosessien ja kontrollimenetelmien toimimattomuus tai kontrollien puuttuminen nähdään standardin esteenä ja näin ollen kontrollien tehokkuus onkin ehdoton edellytys raportin saamiselle. Tilitoimiston tulisi omien prosessien ja kontrollien kohdalla pohtia, miten niitä voisi kehittää entisestään, ja mitä aukkoja niissä tällä hetkellä on. Lisäksi prosessien ja kontrollien dokumentoinnit tulisi käydä läpi ja päivittää tarvittaessa sekä laatia mahdollisesti puuttuvat dokumentit.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin suorittamalla teemahaastatteluja ja kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä menetelmänä sisältöanalyysiä. Sisältöanalyysin tekemiseen hyödynnettiin aineistolähtöistä lähestymistapaa eli induktiivista analyysiä.
Tietoperustassa käsiteltiin laadun käsitettä, palvelun ja kirjanpidon laatua, pääkirjanpidon, osto- ja myyntireskontran prosesseja sekä niiden laadunvalvontaa, laatukontrolleja ja kansainvälistä varmennusstandardia ISAE 3402. Teoriaosuus muodostettiin hyödyntäen ammattikirjallisuutta, verkkosivuja ja kirjapitolakia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tilitoimistojen luotettavien laatuprosessien perustana tulee olla automatisoidut eli järjestelmäperäiset kontrollit ja kaikki tilitoimiston prosessit ja kontrollit pitää dokumentoida tarkasti, jotta standardin käyttöön saaminen on mahdollista. Prosessien ja kontrollimenetelmien toimimattomuus tai kontrollien puuttuminen nähdään standardin esteenä ja näin ollen kontrollien tehokkuus onkin ehdoton edellytys raportin saamiselle. Tilitoimiston tulisi omien prosessien ja kontrollien kohdalla pohtia, miten niitä voisi kehittää entisestään, ja mitä aukkoja niissä tällä hetkellä on. Lisäksi prosessien ja kontrollien dokumentoinnit tulisi käydä läpi ja päivittää tarvittaessa sekä laatia mahdollisesti puuttuvat dokumentit.