Sisäisen työnantajakuvan välittyminen rekrytoinnissa
Auranaho, Tarja (2023)
Auranaho, Tarja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521665
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle tietoa sen tämänhetkisestä työnantajakuvasta ja siitä, miten se välittyy rekrytointiprosessissa uusille työntekijöille. Toimeksiantaja on globaalisti toimiva teknologia-alan yritys, mutta tämä työ rajattiin koskemaan ainoastaan Oulussa toimivaa yksikköä ja sinne tehtäviä rekrytointeja.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan työnantajakuvan merkitystä ja muodostumista ja keskitytään erityisesti sisäiseen työnantajakuvaan. Rekrytoinnin osalta käsiteltiin niitä rekrytointiprosessin osa-alueita, joilla vaikutetaan uudelle työntekijälle välittyvään työnantajakuvaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja aineiston keruu tapahtui teemahaastatteluiden avulla. Tutkimukseen osallistuneet olivat yrityksen nykyisiä työntekijöitä, joiden tähänastinen työsuhde oli kestänyt enimmillään 18 kuukautta. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin tutkimushenkilöiden työnantajakuvaa ennen rekrytointia ja työn aloituksen jälkeen, heidän kokemuksiaan rekrytointiprosessista sekä oman työn ja työyhteisön arvostukseen liittyviä seikkoja.
Tutkimustulosten mukaan tietoisuus yrityksestä on vähäinen ja tämän johdosta analyysi työnantajakuvan vertailusta ennen rekrytointia ja työn aloituksen jälkeen jäi rajalliseksi. Rekrytointiprosessin sujuvuuteen liittyvissä seikoissa kehittämiskohteiksi nousivat ajantasainen viestintä rekrytointiprosessin etenemisestä sekä järjestelmällisyys yksilöperehdytyksen organisoinnissa. Työyhteisöön liittyviä keskeisiä vahvuuksia ovat työyhteisön sopiva koko, hyvä yhteishenki, tiimityö, hybridityö, asiantuntijuus, vuorovaikutus sekä työkavereiden tuki.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen tämänhetkiset käytänteet rekrytointiprosessissa eivät pysty välittämään sisäistä työnantajakuvaa työnhakijalle.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan työnantajakuvan merkitystä ja muodostumista ja keskitytään erityisesti sisäiseen työnantajakuvaan. Rekrytoinnin osalta käsiteltiin niitä rekrytointiprosessin osa-alueita, joilla vaikutetaan uudelle työntekijälle välittyvään työnantajakuvaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja aineiston keruu tapahtui teemahaastatteluiden avulla. Tutkimukseen osallistuneet olivat yrityksen nykyisiä työntekijöitä, joiden tähänastinen työsuhde oli kestänyt enimmillään 18 kuukautta. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin tutkimushenkilöiden työnantajakuvaa ennen rekrytointia ja työn aloituksen jälkeen, heidän kokemuksiaan rekrytointiprosessista sekä oman työn ja työyhteisön arvostukseen liittyviä seikkoja.
Tutkimustulosten mukaan tietoisuus yrityksestä on vähäinen ja tämän johdosta analyysi työnantajakuvan vertailusta ennen rekrytointia ja työn aloituksen jälkeen jäi rajalliseksi. Rekrytointiprosessin sujuvuuteen liittyvissä seikoissa kehittämiskohteiksi nousivat ajantasainen viestintä rekrytointiprosessin etenemisestä sekä järjestelmällisyys yksilöperehdytyksen organisoinnissa. Työyhteisöön liittyviä keskeisiä vahvuuksia ovat työyhteisön sopiva koko, hyvä yhteishenki, tiimityö, hybridityö, asiantuntijuus, vuorovaikutus sekä työkavereiden tuki.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen tämänhetkiset käytänteet rekrytointiprosessissa eivät pysty välittämään sisäistä työnantajakuvaa työnhakijalle.