Manuaaliaseman robotisoinnin kartoitus : Valmet Automotive
Lehtonen, Arto (2023)
Lehtonen, Arto
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521448
Tiivistelmä
Autoteollisuuden kokonaisvaltainen muutos on käynnistynyt ympäri maailmaa. Tämä johtuu niin ilmastonmuutoksen vastaisesta työstä kuin kasvavasta asiakkaiden kysynnästä kohti ilmastoystävällisempää liikkumista. Liikenteen sähköistyminen on tulevaisuuden autoihin eniten vaikuttava asia.
Tämä opinnäytetyö on tehty Valmet Automotiven Uudenkaupungin akkutehtaalle ja kohteena on sen ensimmäinen sähköauton akkuja valmistava tuotantolinja. Opinnäytetyössä kartoitetaan, voiko akun kotelon manuaalisen käsittelyn robotisoida. Lisäksi mitoitetaan asemalle sopivan kokoinen robotti.
Teoriaosuudessa käsitellään olemassa olevan tuotantolinjan teknisiä toteutuksia. Aiheina ovat laiteverkot, turvallisuus ja turvaväylät. Robotin mitoitus käsitellään kahdella eri tavalla.
Manuaaliasema on mahdollista robotisoida. Eri robottitoimittajilla on mahdollista toimittaa sopivan kokoinen manuaaliaseman korvaava teollisuusrobotti. Tuotantolinja on tarkoitus uudistaa keväällä 2023 ja manuaaliasema korvataan samalla robotilla, joka on mitoitettu tässä opinnäytetyössä KUKA Load -ohjelmalla.
Tämä opinnäytetyö on tehty Valmet Automotiven Uudenkaupungin akkutehtaalle ja kohteena on sen ensimmäinen sähköauton akkuja valmistava tuotantolinja. Opinnäytetyössä kartoitetaan, voiko akun kotelon manuaalisen käsittelyn robotisoida. Lisäksi mitoitetaan asemalle sopivan kokoinen robotti.
Teoriaosuudessa käsitellään olemassa olevan tuotantolinjan teknisiä toteutuksia. Aiheina ovat laiteverkot, turvallisuus ja turvaväylät. Robotin mitoitus käsitellään kahdella eri tavalla.
Manuaaliasema on mahdollista robotisoida. Eri robottitoimittajilla on mahdollista toimittaa sopivan kokoinen manuaaliaseman korvaava teollisuusrobotti. Tuotantolinja on tarkoitus uudistaa keväällä 2023 ja manuaaliasema korvataan samalla robotilla, joka on mitoitettu tässä opinnäytetyössä KUKA Load -ohjelmalla.