Sosiaalinen vastuullisuus osana yritysvastuuta
Mustonen, Heidi (2023)
Mustonen, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia miten yritys X toteuttaa yritysvastuuta työntekijöiden sekä ulkoisten sidosryhmien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, kuinka vastuulliseksi yritys koetaan, ja kuinka tulevaisuudessa toimintaa voisi vielä kehittää. Tutkimus sisältää arkaluonteista sisältöä, jonka takia yritys on anonyymisoitu ja tutkimuksessa yrityksestä käytetään nimeä ’’yritys X’’. Lisäksi haastatteluiden otanta toteutettiin kahdella eri paikkakunnalla ja kyseisistä paikkakunnista käytetään nimeä ’’paikkakunta A’’ ja ’’paikkakunta B’’.
Tietoperustassa määritellään yritysvastuu sekä vastuullinen yritysviestintä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, johon haastateltavat valikoituvat kahdelta paikkakunnalla sijaitsevien toimipisteiden työntekijöistä sekä ulkoisista sidosryhmistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapana toimi tapaustutkimus. Aineisto analysoitiin laadullisesti ja sen tulokset esitetään kattavasti kohdassa viisi. Aineiston perusteella pystyttiin tuottamaan tietoa siitä, miten sidosryhmät kokevat yrityksen x yritysvastuun ja luomaan suuntaviivoja siihen, miten vastuullisuutta tulisi tulevaisuudessa kehittää.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yritys X toteuttaa ekologista ja taloudellista osa-aluetta vastuullisesti. Sosiaalista vastuullisuutta tulisi kuitenkin tulevaisuudessa vielä edistää työntekijöiden sekä ulkoisten sidosryhmien näkökulmasta. Jatkotutkimuksena voisi määritellä selkeät kehitysaskeleet ja tarkastella kehityskohteiden etenemistä erilaisten mittareiden ja tavoitteiden kautta.
Tietoperustassa määritellään yritysvastuu sekä vastuullinen yritysviestintä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, johon haastateltavat valikoituvat kahdelta paikkakunnalla sijaitsevien toimipisteiden työntekijöistä sekä ulkoisista sidosryhmistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapana toimi tapaustutkimus. Aineisto analysoitiin laadullisesti ja sen tulokset esitetään kattavasti kohdassa viisi. Aineiston perusteella pystyttiin tuottamaan tietoa siitä, miten sidosryhmät kokevat yrityksen x yritysvastuun ja luomaan suuntaviivoja siihen, miten vastuullisuutta tulisi tulevaisuudessa kehittää.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yritys X toteuttaa ekologista ja taloudellista osa-aluetta vastuullisesti. Sosiaalista vastuullisuutta tulisi kuitenkin tulevaisuudessa vielä edistää työntekijöiden sekä ulkoisten sidosryhmien näkökulmasta. Jatkotutkimuksena voisi määritellä selkeät kehitysaskeleet ja tarkastella kehityskohteiden etenemistä erilaisten mittareiden ja tavoitteiden kautta.