Noutotukkuasiakkaan digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen infonäytön ja mobiilisovelluksen avulla
Ekström, Kia; Eskonniemi, Mikael; Jägermalm, Kim; Liimatainen, Heikki (2023)
Ekström, Kia
Eskonniemi, Mikael
Jägermalm, Kim
Liimatainen, Heikki
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621839
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli parantaa Kespron noutotukkuasiakkaiden digitaalista asiakaskokemusta. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kespro, joka on Suomen suurin foodservice-tukku ja palvelee ainoastaan yritysasiakkaita. Tarkoituksena oli selvittää Kespron noutotukkuasiakkaiden tarpeita ja luoda toimiva prototyyppi kehitysehdotuksesta, jonka avulla heidän digitaalinen asiakaskokemuksensa paranee. Lisäksi ratkaisussa tuli ottaa huomioon taloudellinen hyöty Keskolle. Ratkaisun tuli myös helpottaa ja kannustaa asiakkaita käyttämään digitaalisia palveluita.
Opinnäytetyön tueksi kerättiin tietoa digitaalisesta asiakaskokemuksesta, digitaalisista näytöistä, infonäytöistä ja mobiilisovelluksesta. Kehittämismenetelminä olivat aivoriihi, benchmarking ja kysely. Kehittämistyön aikana tehty asiakaskysely tuotti runsaasti tietoa hyödynnettäväksi. Lisäksi työssä olivat apuna toimeksiantajan jakamat ennakkomateriaalit, ajantasaiset aineistot ja keskustelut Kespron asiantuntijoiden kanssa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suoritettiin Design Sprint -menetelmän mukaisesti.
Asiakaskyselyn tulokset osoittivat, että asiakkaat kohtaavat haasteita tuotteiden löytämisessä tukussa. Asiakkaita kiinnostivat myös yleiset ja henkilökohtaiset tarjoukset. Kyselyn tulosten sekä muiden havaintojen perusteella kehitettiin kaksi erilaista ratkaisuehdotusta parantamaan noutotukkuasiakkaitten digitaalista asiakaskokemusta. Ratkaisuehdotukset olivat interaktiivinen infonäyttö ja mobiilisovellus. Ratkaisujen prototyypit luotiin käyttämällä Figma-ohjelmistoa.
Opinnäytetyön tueksi kerättiin tietoa digitaalisesta asiakaskokemuksesta, digitaalisista näytöistä, infonäytöistä ja mobiilisovelluksesta. Kehittämismenetelminä olivat aivoriihi, benchmarking ja kysely. Kehittämistyön aikana tehty asiakaskysely tuotti runsaasti tietoa hyödynnettäväksi. Lisäksi työssä olivat apuna toimeksiantajan jakamat ennakkomateriaalit, ajantasaiset aineistot ja keskustelut Kespron asiantuntijoiden kanssa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suoritettiin Design Sprint -menetelmän mukaisesti.
Asiakaskyselyn tulokset osoittivat, että asiakkaat kohtaavat haasteita tuotteiden löytämisessä tukussa. Asiakkaita kiinnostivat myös yleiset ja henkilökohtaiset tarjoukset. Kyselyn tulosten sekä muiden havaintojen perusteella kehitettiin kaksi erilaista ratkaisuehdotusta parantamaan noutotukkuasiakkaitten digitaalista asiakaskokemusta. Ratkaisuehdotukset olivat interaktiivinen infonäyttö ja mobiilisovellus. Ratkaisujen prototyypit luotiin käyttämällä Figma-ohjelmistoa.