Tavarantoimittajien virheseuranta ostoreskontran pohjalta
Kolkkinen, Nora (2023)
Kolkkinen, Nora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722503
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin kesäkuussa 2022 tutkimus yrityksen ostoreskontrassa ilmenevistä virheistä ja niiden mahdollisista haittavaikutuksista yrityksen sisällä. Tavoitteena oli parantaa yrityksen toimintatapoja sekä kilpailukykyä pureutumalla toimitusvarmuuteen. Tutkimus toteutettiin luomalla taulukko, jolla voidaan mitata virheiden määrää ja tästä käy myös ilmi, minkä laatuisia virheet ovat. Virheiden havainnointi sekä luokittelu hyödyntää yrityksen ostoprosessia sekä logistista puolta. Tämän jälkeen taulukkoa analysoitiin teoreettisella pohjalla ja pohdittiin mahdollisia ratkaisuja virheiden välttämiseksi tulevaisuudessa.
Tutkimuksen pohdintaosiossa käy ilmi, että tutkimuksen toteutuksen ajan kohta oli huono johtuen kesälomakaudesta ja näin ollen tämä antaa vääristyneen mielikuvan tutkimuskohteen laajuudesta ja vakavuudesta. Myös suorateorian puuttuminen käy ilmi pohdintavaiheessa.
Lopputulemassa käy ilmi, että tämänkaltainen tutkimus on hyvä esivaihe, jota voisi soveltaa pidemmälle aikavälille. Tällöin tutkimustulokset ovat varteenotettavampia. Tutkimusta tulisi siis pitää jatkuvana prosessina, joka kuvaisi myös hyvin toiminnan kehitystä. Tämä käytäntö hyödyntäisi myös yritysten välistä yhteistyön parantamista ja halutun toimitusvarmuuden saavuttamista pidemmällä aikavälillä.
Tutkimuksen pohdintaosiossa käy ilmi, että tutkimuksen toteutuksen ajan kohta oli huono johtuen kesälomakaudesta ja näin ollen tämä antaa vääristyneen mielikuvan tutkimuskohteen laajuudesta ja vakavuudesta. Myös suorateorian puuttuminen käy ilmi pohdintavaiheessa.
Lopputulemassa käy ilmi, että tämänkaltainen tutkimus on hyvä esivaihe, jota voisi soveltaa pidemmälle aikavälille. Tällöin tutkimustulokset ovat varteenotettavampia. Tutkimusta tulisi siis pitää jatkuvana prosessina, joka kuvaisi myös hyvin toiminnan kehitystä. Tämä käytäntö hyödyntäisi myös yritysten välistä yhteistyön parantamista ja halutun toimitusvarmuuden saavuttamista pidemmällä aikavälillä.