Digitaalinen markkinointisuunnitelma: yritys X
Springare, Joona (2023)
Springare, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722755
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi on yleistynyt matkailualalla viime vuosikymmenen aikana ja siihen panostetaan yrityksen sisällä jatkuvasti yhä enemmän. Digitaalisen markkinoinnin ehdottomiin vahvuuksiin kuuluu sen kustannustehokkuus sekä yleisön saavutettavuuden helppous. Digitaalisen markkinoinnin onnistumisen edellytykset vaativat kohderyhmän tunnistamista sekä oikeanlaisten kana- vien hyödyntämistä kohderyhmien mukaan.
Tässä opinnäytetyössä on laadittu digitaalisen markkinoinnin suunnitelma toimeksiantona matkailualan yritykselle, joka tarjoaa yritysasiakkaille räätälöityjä ohjelma- ja majoituspalvelukokonaisuuksia. Opinnäytetyössä pyritään selvittämään kohdeyrityksen mahdollisuudet digitaalisten markkinointikanavien hyödyntämisessä. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisella menetelmällä käytännön näkökulmasta. Toimeksiantajayritykselle ei ole aikaisemmin laadittu markkinointisuunnitelmaa eikä yritys ole tähän mennessä hyödyntänyt muita digitaalisia kanavia kuin omia verkkosivuja. Tämän pohjalta on muodostunut opinnäytetyön tavoite määrittää kohdeyrityksen tärkeimmät keinot saada yritystietoisuutta kasvatettua kohdeasiakaskunnissa digitaalisten kanavien ja kattavan digitaalisen markkinointisuunnitelman avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan digitaalisen markkinoinnin pääteemoja matkailualalla sekä esitellään sisällyksen runkona toimivaa viitekehystä, joka perustuu SOSTAC-mallin mukaiseen digitaaliseen markkinointisuunnitelmaan ja tämän kuuteen eri vaiheeseen. Teoria osuuden tarkoituksena on esitellä nimenomaisesti tarkasteltavaan toimialaan liittyvät huomionarvoiset ja kriittiset kohdat digitaalisessa markkinoinnissa.
Digitaalista markkinointisuunnitelmaa varten on toteutettu laadullinen tutkimus teemahaastattelujen muodossa. Empiirisessä osassa käydään läpi digitaalinen markkinointisuunnitelma, joka pohjautuu teoriaosuudessa esiteltyyn SOSTAC-malliin. Mallin kehyksen mukaan ensin esitellään yrityksen lähtökohta-analyysit, joiden jälkeen tarkastellaan tavoitteet, strategia, taktiikka, toiminta ja tulosten mittaaminen ja seuraaminen. Toisena tutkimusmenetelmänä on sovellettu benchmarking -tutkimusmenetelmää, jossa yrityksen nykyisiä toimintoja verrataan kahteen saman alan ja alueen kilpailijaan. Vertailuanalyysin avulla pyritään oppimaan kilpailijoiden tavasta toimia ja samalla kyseenalaistaa omia menettelytapoja.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitellään lukuisia eri kehitysideoita kohdeyrityksen digitaaliseen markkinointiin, markkinoinnin vuosikello sekä sisällöntuotannon viikkorytmikalenteri, joiden tarkoituksena on toimia yrityksen digimarkkinoinnin lähtökohtana ja tukea markkinoinnin kehittämistä.
Tässä opinnäytetyössä on laadittu digitaalisen markkinoinnin suunnitelma toimeksiantona matkailualan yritykselle, joka tarjoaa yritysasiakkaille räätälöityjä ohjelma- ja majoituspalvelukokonaisuuksia. Opinnäytetyössä pyritään selvittämään kohdeyrityksen mahdollisuudet digitaalisten markkinointikanavien hyödyntämisessä. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisella menetelmällä käytännön näkökulmasta. Toimeksiantajayritykselle ei ole aikaisemmin laadittu markkinointisuunnitelmaa eikä yritys ole tähän mennessä hyödyntänyt muita digitaalisia kanavia kuin omia verkkosivuja. Tämän pohjalta on muodostunut opinnäytetyön tavoite määrittää kohdeyrityksen tärkeimmät keinot saada yritystietoisuutta kasvatettua kohdeasiakaskunnissa digitaalisten kanavien ja kattavan digitaalisen markkinointisuunnitelman avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan digitaalisen markkinoinnin pääteemoja matkailualalla sekä esitellään sisällyksen runkona toimivaa viitekehystä, joka perustuu SOSTAC-mallin mukaiseen digitaaliseen markkinointisuunnitelmaan ja tämän kuuteen eri vaiheeseen. Teoria osuuden tarkoituksena on esitellä nimenomaisesti tarkasteltavaan toimialaan liittyvät huomionarvoiset ja kriittiset kohdat digitaalisessa markkinoinnissa.
Digitaalista markkinointisuunnitelmaa varten on toteutettu laadullinen tutkimus teemahaastattelujen muodossa. Empiirisessä osassa käydään läpi digitaalinen markkinointisuunnitelma, joka pohjautuu teoriaosuudessa esiteltyyn SOSTAC-malliin. Mallin kehyksen mukaan ensin esitellään yrityksen lähtökohta-analyysit, joiden jälkeen tarkastellaan tavoitteet, strategia, taktiikka, toiminta ja tulosten mittaaminen ja seuraaminen. Toisena tutkimusmenetelmänä on sovellettu benchmarking -tutkimusmenetelmää, jossa yrityksen nykyisiä toimintoja verrataan kahteen saman alan ja alueen kilpailijaan. Vertailuanalyysin avulla pyritään oppimaan kilpailijoiden tavasta toimia ja samalla kyseenalaistaa omia menettelytapoja.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitellään lukuisia eri kehitysideoita kohdeyrityksen digitaaliseen markkinointiin, markkinoinnin vuosikello sekä sisällöntuotannon viikkorytmikalenteri, joiden tarkoituksena on toimia yrityksen digimarkkinoinnin lähtökohtana ja tukea markkinoinnin kehittämistä.