Työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen edistäminen – KORREK Pro Center Oy
Koc, Baran; Koc, Hazal (2023)
Koc, Baran
Koc, Hazal
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722773
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli työntekijöiden työhyvinvoinnin edistäminen ja työssä jaksamisen kehittäminen – KORREK Pro Center Oy:ssä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää KORREK Pro Center Oy:n työntekijöiden työhyvinvoinnin olosuhteita ja työssä jaksamista henkilökunnan näkökulmasta. Tavoitteena oli kehittää ja kartoittaa yrityksen työhyvinvoinnin puutteita, joiden avulla voidaan parantaa ja ylläpitää työnhyvinvointia jatkossa.
Tietoperustassa käytettiin työnhyvinvointiin liittyviä kirjallisuuksia ja verkkolähteitä monipuolisesti. Teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin tarkemmin työhyvinvoinnin käsitteeseen. Opinnäytetyössä tutkittiin työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi selvitettiin, millaisia toimintatapoja se vaatii yritykseltä edistääkseen työhyvinvointia työympäristössä.
Opinnäytetyötä suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimusmenetelmänä, jonka metodina käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelumuotona oli käytetty teemahaastattelua. Kysymykset olivat suunniteltu työhyvinvointiin viittaavilla aiheilla. Haastatteluun osallistui seitsemän työntekijää. Osallistujat vastasivat haastattelukysymyksiin anonyymisti.
Haastattelujen perusteella yrityksessä useat asiat olivat yleisellä tasolla hyvässä kunnossa. Puutteita olivat lähinnä henkilöstön vuorovaikutuksen puute, palautteiden saaminen ja työntekijöiden puutos kiireellisimmissä tilanteissa. Tuloksissa tuli myös ilmi, että yrityksessä pidetään kehityskeskusteluja hyvin harvoin. Työntekijät pitivät kehityskeskustelujen olevan hyödyllisiä, jonka vuoksi niitä voitaisiin toteuttaa useammin. Esimies ja työntekijät ottivat avoimin mielin vastaan kehityskeskusteluja. Toimeksiantajalle tutkimustulokset olivat hyvin merkittäviä työhyvinvoinnin ylläpitämisen kannalta.
Tietoperustassa käytettiin työnhyvinvointiin liittyviä kirjallisuuksia ja verkkolähteitä monipuolisesti. Teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin tarkemmin työhyvinvoinnin käsitteeseen. Opinnäytetyössä tutkittiin työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi selvitettiin, millaisia toimintatapoja se vaatii yritykseltä edistääkseen työhyvinvointia työympäristössä.
Opinnäytetyötä suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimusmenetelmänä, jonka metodina käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelumuotona oli käytetty teemahaastattelua. Kysymykset olivat suunniteltu työhyvinvointiin viittaavilla aiheilla. Haastatteluun osallistui seitsemän työntekijää. Osallistujat vastasivat haastattelukysymyksiin anonyymisti.
Haastattelujen perusteella yrityksessä useat asiat olivat yleisellä tasolla hyvässä kunnossa. Puutteita olivat lähinnä henkilöstön vuorovaikutuksen puute, palautteiden saaminen ja työntekijöiden puutos kiireellisimmissä tilanteissa. Tuloksissa tuli myös ilmi, että yrityksessä pidetään kehityskeskusteluja hyvin harvoin. Työntekijät pitivät kehityskeskustelujen olevan hyödyllisiä, jonka vuoksi niitä voitaisiin toteuttaa useammin. Esimies ja työntekijät ottivat avoimin mielin vastaan kehityskeskusteluja. Toimeksiantajalle tutkimustulokset olivat hyvin merkittäviä työhyvinvoinnin ylläpitämisen kannalta.