Sisäisen viestinnän kehittäminen
Mertaniemi, Miika (2023)
Mertaniemi, Miika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen nykyinen sisäisen viestinnän tila. Tavoitteena oli löytää sisäisen viestinnän kehityskohtia, joita yritys voisi hyödyntää sisäisessä viestinnässään. Sisäinen viestintä on tärkeä osa toimeksiantajayrityksen päivittäistä arkea ja sen kehittäminen hyödyttää yrityksen työntekijöiden yhteistyötä.
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi kiinteistöalalla toimiva yritys. Sisäisen viestinnän kehittäminen on rajattu koskemaan yrityksen isännöitsijöitä ja kiinteistönhoitajia.
Työn viitekehyksessä avattiin teoriassa sitä, mitä sisäinen viestintä tarkoittaa. Tietoperustan avulla oli tarkoitus selvittää, millaista yrityksien hyvä sisäinen viestintä on. Edellä mainittua teoriaa käytettiin apuna myös silloin, kun opinnäytetyöhön laadittiin lomakekysely yrityksen työntekijöille.
Yrityksen sisäisen viestinnän nykytilaa selvitettiin lomakekyselyn avulla, mikä lähetettiin yrityksessä työskenteleville isännöitsijöille ja kiinteistönhoitajille. Lomakekyselyn avulla saatiin selvitettyä tietoa niin yrityksen viestintäkanavoista kuin yrityksen työntekijöiden viestintätavoista. Työn tulokset esiteltiin työssä prosenttien ja kaavioiden avulla.
Tulosten perusteella toimeksiantajayrityksen sisäinen viestintä on erinomaisella tasolla. Tulosten avulla yritykselle laadittiin kuitenkin kehitysehdotuksia, jotka auttavat selventämään ja rajaamaan käytettävien viestintäkanavien määrää. Lisäksi mietittiin sellaisia toimenpiteitä, joiden avulla työntekijöiden välistä luottamusta voitaisiin parantaa
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi kiinteistöalalla toimiva yritys. Sisäisen viestinnän kehittäminen on rajattu koskemaan yrityksen isännöitsijöitä ja kiinteistönhoitajia.
Työn viitekehyksessä avattiin teoriassa sitä, mitä sisäinen viestintä tarkoittaa. Tietoperustan avulla oli tarkoitus selvittää, millaista yrityksien hyvä sisäinen viestintä on. Edellä mainittua teoriaa käytettiin apuna myös silloin, kun opinnäytetyöhön laadittiin lomakekysely yrityksen työntekijöille.
Yrityksen sisäisen viestinnän nykytilaa selvitettiin lomakekyselyn avulla, mikä lähetettiin yrityksessä työskenteleville isännöitsijöille ja kiinteistönhoitajille. Lomakekyselyn avulla saatiin selvitettyä tietoa niin yrityksen viestintäkanavoista kuin yrityksen työntekijöiden viestintätavoista. Työn tulokset esiteltiin työssä prosenttien ja kaavioiden avulla.
Tulosten perusteella toimeksiantajayrityksen sisäinen viestintä on erinomaisella tasolla. Tulosten avulla yritykselle laadittiin kuitenkin kehitysehdotuksia, jotka auttavat selventämään ja rajaamaan käytettävien viestintäkanavien määrää. Lisäksi mietittiin sellaisia toimenpiteitä, joiden avulla työntekijöiden välistä luottamusta voitaisiin parantaa