Kyselytutkimus kalibrointipalvelun prosessikuvauksen kehittämisestä: case Power Finland Oy
Mämmelä, Samu (2023)
Mämmelä, Samu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061523991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061523991
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia selkeä prosessikuvaus kalibrointipalvelusta Power Finland Oy:lle. Toimeksiantajalla ei ole olemassa olevaa prosessikuvausta, joten se luotiin ensimmäistä kertaa. Prosessikuvauksen luomiseen käytettiin Lucidchart ohjelmaa. Prosessikuvauksessa kuvattiin kalibrointipalvelun kannalta olennaiset vaiheet. Prosessikuvauksessa huomioitiin myös toimintoja, joihin voi törmätä suorittaessa kalibrointiprosessia.
Tietoperustassa käsiteltiin tutkimusmenetelmiä, sekä yksityiskohtaisemmin kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksen tietoperustassa huomioitiin erilaiset vaiheet kyselylomaketta laatiessa. Toinen oleellinen aihe oli prosessikuvaus. Prosessikuvausta avattiin käsitteen muodossa, jonka jälkeen syvennyttiin palveluprosessiin, sekä sen kehittämiseen. Tietoperustassa käydään läpi erilaisia kaavioita, joita hyödynnettiin prosessikuvauksessa. Palveluprosessin kehittäminen ei ollut opinnäytetyölle kriittinen osio, mutta toimeksiantajalle siitä on hyötyä. Toimeksiantajan tavoitteena oli kehittää prosessikuvausta kustannustehokkaammaksi myös tulevaisuudessa.
Toimeksiantajan työntekijöille pidettiin kyselytutkimus kalibrointipalvelun ympäriltä. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kalibrointipalvelun laadun nykyinen taso, sekä selvittää mahdollisia kehityskohteita. Lopullisena tuotoksena laadittiin prosessikuvaus, sekä palvelun ajallinen kesto mitattiin. Opinnäytetyössä avataan yksityiskohtaisesti prosessikuvausta, sekä ajallista mittausta. Kyselytutkimuksessa nousi esille kehittämisn kohteita, kuten käytännön koulutukset ja tarkat ohjeet palvelun suorittamiseksi.
Tietoperustassa käsiteltiin tutkimusmenetelmiä, sekä yksityiskohtaisemmin kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksen tietoperustassa huomioitiin erilaiset vaiheet kyselylomaketta laatiessa. Toinen oleellinen aihe oli prosessikuvaus. Prosessikuvausta avattiin käsitteen muodossa, jonka jälkeen syvennyttiin palveluprosessiin, sekä sen kehittämiseen. Tietoperustassa käydään läpi erilaisia kaavioita, joita hyödynnettiin prosessikuvauksessa. Palveluprosessin kehittäminen ei ollut opinnäytetyölle kriittinen osio, mutta toimeksiantajalle siitä on hyötyä. Toimeksiantajan tavoitteena oli kehittää prosessikuvausta kustannustehokkaammaksi myös tulevaisuudessa.
Toimeksiantajan työntekijöille pidettiin kyselytutkimus kalibrointipalvelun ympäriltä. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kalibrointipalvelun laadun nykyinen taso, sekä selvittää mahdollisia kehityskohteita. Lopullisena tuotoksena laadittiin prosessikuvaus, sekä palvelun ajallinen kesto mitattiin. Opinnäytetyössä avataan yksityiskohtaisesti prosessikuvausta, sekä ajallista mittausta. Kyselytutkimuksessa nousi esille kehittämisn kohteita, kuten käytännön koulutukset ja tarkat ohjeet palvelun suorittamiseksi.