Esihenkilö osaamisen kehittäjänä, yrityksessä X
Lehtiniittu, Kristian; Kuusela, Veeti (2023)
Lehtiniittu, Kristian
Kuusela, Veeti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062124279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062124279
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee aihetta ’’Esihenkilöt osaamisen kehittäjänä, yrityksessä X’’. Tutkimuksessa tarkastellaan Yritys X esihenkilöiden roolia ja merkitystä organisaation osaamisen kehittämisessä. Työn tavoitteena on selvittää, miten esihenkilöt toimivat osaamisen kehittäjinä ja millaisia käytäntöjä he hyödyntävät tässä roolissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu organisaation oppimisen, osaamisen johtamisen ja esihenkilöiden roolin ympärille. Teoriaosuudessa käsitellään myös Yritys X:än koulutus- ja kehittämiskäytäntöjä sekä esihenkilöiden tehtäviä ja vastuita.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusta ja aineisto kerätään kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi Yritys X myymälöiden esihenkilöt sekä myyjät. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että esihenkilöt ovat merkittävässä roolissa osaamisen kehittämisessä Yrityksessä X. He toimivat aktiivisina ohjaajina ja tukihenkilöinä alaisilleen, edistävät oppimiskulttuuria ja osaamisen jakamista sekä tukevat henkilöstön ammatillista kehittymistä. Esihenkilöt hyödyntävät erilaisia käytäntöjä, kuten valmennusta, mentorointia ja työkiertoja osaamisen kehittämisen edistämiseksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todetaan, että esihenkilöiden rooli osaamisen kehittäjinä on keskeinen organisaation oppimisen kannalta. Yrityksessä X esihenkilöt ovat tärkeässä asemassa edistämässä henkilöstön osaamista ja luomassa oppimiselle suotuisaa ilmapiiriä. Tulevaisuudessa organisaatio voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia esihenkilöiden osaamisen kehittämisen ja roolin vahvistamisen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu organisaation oppimisen, osaamisen johtamisen ja esihenkilöiden roolin ympärille. Teoriaosuudessa käsitellään myös Yritys X:än koulutus- ja kehittämiskäytäntöjä sekä esihenkilöiden tehtäviä ja vastuita.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusta ja aineisto kerätään kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi Yritys X myymälöiden esihenkilöt sekä myyjät. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että esihenkilöt ovat merkittävässä roolissa osaamisen kehittämisessä Yrityksessä X. He toimivat aktiivisina ohjaajina ja tukihenkilöinä alaisilleen, edistävät oppimiskulttuuria ja osaamisen jakamista sekä tukevat henkilöstön ammatillista kehittymistä. Esihenkilöt hyödyntävät erilaisia käytäntöjä, kuten valmennusta, mentorointia ja työkiertoja osaamisen kehittämisen edistämiseksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todetaan, että esihenkilöiden rooli osaamisen kehittäjinä on keskeinen organisaation oppimisen kannalta. Yrityksessä X esihenkilöt ovat tärkeässä asemassa edistämässä henkilöstön osaamista ja luomassa oppimiselle suotuisaa ilmapiiriä. Tulevaisuudessa organisaatio voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia esihenkilöiden osaamisen kehittämisen ja roolin vahvistamisen suunnittelussa ja toteutuksessa.