Markkinointimateriaalien tuotannon tehostaminen
Djateu, Matti (2023)
Djateu, Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062624305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062624305
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea markkinointiviestinnässä toimivan pk-yrityksen liiketoiminnan kasvattamista kannattavasti. Kehittämistehtävä keskittyi toimeksiantajan yhteen liiketoiminta-alueeseen: markkinointimateriaalien tuotantoon. Lopputuloksena oli määrittää yhtenäinen ketteriä periaatteita tukeva prosessi sekä toteuttaa tähän perustuva testiversio tehtävänhallintaohjelmistoon, jotka yhdessä tehostaisivat projektien hallinnointia.
Opinnäytetyön toteutettiin toimintatutkimuksena ja teoriaosuudessa käsiteltiin lyhyesti kehittämistoimintaa, siihen liittyviä vaiheita ja haasteita sekä organisaatioilta vaadittavia valmiuksia uuden muutostyön läpiviemiseen. Teoriaperustassa käsiteltiin myös ketterää kehittämistä, ketterää markkinointia sekä Kanban -menetelmää, joka valikoitui ketteräksi menetelmäksi opinnäytetyön toteuttamisessa.
Kehittämistyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa työyhteisöä osallistavia työvaiheita hyödyntäen. Osana toteutusta muutostyön lähtökohdat analysoitiin organisaation kyvykkyyden ja valmiuksien osalta. Kehittämistehtävä päättyi opinnäytetyön osalta tehtävänhallintaohjelmiston testiversion perustamiseen.
Opinnäytetyön käynnistämän kehittämistyön on määrä jatkua toimeksiantajan toimesta tehtävänhallintaohjelmiston jalkauttamisella osaksi valikoituja asiakashankkeita. Osana jatkokehitystä suunnitteilla on kyseisten asiakashankkeiden läpiviennin tehokkuuden seuranta sekä henkilöstö- ja asiakaskyselyiden toteuttaminen kokonaisvaltaisen ymmärryksen varmistamiseksi.
Opinnäytetyön toteutettiin toimintatutkimuksena ja teoriaosuudessa käsiteltiin lyhyesti kehittämistoimintaa, siihen liittyviä vaiheita ja haasteita sekä organisaatioilta vaadittavia valmiuksia uuden muutostyön läpiviemiseen. Teoriaperustassa käsiteltiin myös ketterää kehittämistä, ketterää markkinointia sekä Kanban -menetelmää, joka valikoitui ketteräksi menetelmäksi opinnäytetyön toteuttamisessa.
Kehittämistyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa työyhteisöä osallistavia työvaiheita hyödyntäen. Osana toteutusta muutostyön lähtökohdat analysoitiin organisaation kyvykkyyden ja valmiuksien osalta. Kehittämistehtävä päättyi opinnäytetyön osalta tehtävänhallintaohjelmiston testiversion perustamiseen.
Opinnäytetyön käynnistämän kehittämistyön on määrä jatkua toimeksiantajan toimesta tehtävänhallintaohjelmiston jalkauttamisella osaksi valikoituja asiakashankkeita. Osana jatkokehitystä suunnitteilla on kyseisten asiakashankkeiden läpiviennin tehokkuuden seuranta sekä henkilöstö- ja asiakaskyselyiden toteuttaminen kokonaisvaltaisen ymmärryksen varmistamiseksi.