Vuorovaikutuksen merkitys esimiestyössä
Simonen, Anni (2023)
Simonen, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062724332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062724332
Tiivistelmä
Käsittelin opinnäytetyössäni esimiestyötä ja vuorovaikutusta. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Osuuskauppa Arina. Opinnäytetyön alussa esittelen toimeksiantajan ja työssä käytetyt tutkimusmenetelmät. Niiden jälkeen käsittelen johtamista, esimiestyötä ja vuorovaikutusta. Opinnäytetyöhön kuuluu haastattelu. Lopuksi analysoin haastattelut ja pohdin koko opinnäytetyöprosessia. Haluan selvittää tulevatko vuorovaikutuksen 5K:ta esiin haastatteluissa. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja aineistoa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin haastatteluilla. Haastattelukysymykset muotoiltiin teemoittain ja haastattelut toteutettiin Osuuskauppa Arinan marketkaupan esimiehille eri toimipaikoista. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, millä käytännön keinoilla esimiehet onnistuvat työssä ja miten vuorovaikutuksen merkitys korostui. Haastattelut olivat tärkeässä osassa opinnäytetyötä. Tutkimustehtävänä aineistonhankinnassa hyödynnettiin Osuuskauppa Arinan jo olemassa olevia johtamislupauksia. Toimeksiantajan tavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja ja käytäntöjä, joilla esimiehet onnistuivat vuorovaikutuksessa ja johtamislupauksissa. Halusin selvittää, millaisia vuorovaikutuksen keinoja esimiehet käyttivät, miten esimiehet hyödynsivät Osuuskauppa Arinan johtamislupauksia ja mitä muita taitoja he työssään käyttivät. Oma oppiminen oli keskeinen osa tavoitteitani. Haastattelun tulokset kertoivat sen, että 5K:ta oli käytössä esimiesten päivittäisessä vuorovaikutuksessa. Vuorovaikutuksen keinoja esimiehet olivat käyttäneet monipuolisesti ja he pitivät vuorovaikutuksen osaamista tärkeänä. Keinot johtamislupausten toteuttamiseksi olivat haastateltavillani samankaltaisia, mutta eroavaisuuksiakin löytyi. Tämä johtui siitä, että jokainen haastateltava sai olla omanlaisensa ja jokainen oli etsinyt toimivat avaimet työyhteisöön ja työn suorittamiseen. Haastateltavat olivat eteenpäin pyrkiviä, innostavia, rohkeita, toimeliaita, avarakatseisia ja sydämellisiä. Johtopäätöksenä todetaan, että Osuuskauppa Arinan johtamislupaukset ovat esimiehille hyvä ohjenuora työssä. Vuorovaikutus on heille tärkeää. Työyhteisön toimivuus ja tekeminen vaikuttavat vuorovaikutuksen onnistumiseen. Opinnäytetyöstä saadaan valmiuksia ja hyödyllisiä oppeja työelämään. Opinnäytetyötä tehdessä hyödynnettiin laadukkaita esimiestyön ja henkilöstöosaamisen opintoja. Opinnäytetyön kehitysehdotuksia ovat esimiesten observointi, haastattelujoukon ja aiheen laajentaminen vuorovaikutukseen vieläkin yksityiskohtaisemmin. Kiinnostavaa olisi saada tietää käytännön esimerkkejä esimiesten vuorovaikutuksesta, kun vastaajina ovat työntekijät. This thesis procsess about supervisor work and interaction. This thesis is commisioned by Osuuskauppa Arina. Part of this research assignment is to interviewing three of their supervisors.The interaction involves listening, interest, asking, respect and encouragement. As the sources of the theoretical framework of this thesis, I used literature and materical related to the topic. This thesis is as a qualitative study and used content analysis to analyze the material. The study included semi-structured interview. The purpose of the interviews was to find out what practical means supervisors use to succeeded at work and how important interaction was. I used the existing management promises of Osuuskauppa Arina for the research task. The client’s goal was to find concrete ways and practices by which supervisors succeeded in interaction and management promises. I wanted to find out what kind of interaction methods the supervisors used to fulfill the management promises and what other skills they used in their work. My other goal was learning about the subject myself. The results show that, supervisors used the means of interaction in a variety of ways and they considered interaction skills important. From the interview I found similarities between the supervisors’ methods but there were also some differences. I believe that this is because interviewees were allowed to be different at work and each had their own ways and means of acting. This was interesting and important for the research. The interviewees were forward-looking, inspiring, brave, active, open-minded and warm-hearted. As s conclusion, I can say that the management promises are a good guide for managers at work. Interaction is important to them. The functionality of the work community is in an significant role. I learned a lot by writing this thesis. Most importanly, I learned about the subject for working life and maybe someday I can use the things I learned. I put my study expertise to good use in writing this thesis. The development proposals are to expand the set of interviews and learn more about interaction in managerial work. It would also be interesting to study employees’ views on the subject.