Kohti oppivaa kehittämistä : sisäisen esihenkilökoulutuksen suunnittelu palvelumuotoiluprojektina yritysorganisaatiossa
Valpas, Pirjo (2023)
Valpas, Pirjo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070524516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070524516
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja yleinen yrityskulttuurin muutos ovat tuoneet uudenlaisia koulutusmalleja ja työkaluja yritysten saataville myös yritysten sisäisiin koulutuksiin ja henkilöstöjohtamiseen. Tämä on herättänyt kiinnostusta hyödyntää erilaisia koulutusmalleja oppimismuotoilun keinoin liiketoiminnan tukemisessa. Esihenkilökoulutus on osa henkilöstön kehittämistä (HRD).
Kehittämistyön tavoitteena oli arvioida innovaatiopalvelumallin (Service Innovation Model) sopivuutta esihenkilökoulutukseen. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli suunnitella keskisuuren logistiikan alan yrityksen operationaaliselle esihenkilöryhmälle yrityksen sisäinen esihenkilökoulutuskonsepti. Koulutuksen tuli vahvistaa liiketoimintaosaamista ja antaa työkaluja muutoksen hallintaan. Projektin tietoperusta rakentui oppivaan organisaatioon, oppimismuotoiluun, palvelukeskeiseen liiketoimintalogiikkaan, palveluekosysteemiajatteluun sekä arvon muodostumiseen ja yhteiskehittämiseen yrityksen sisäisten palvelujen kontekstissa. Oppimismuotoilun muodostavat palvelumuotoilullinen, oppimisen psykologinen ja pedagoginen näkökulma.
Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä mukaillen. Työn trendit, yrityksen henkilöstöstrategia ja osaamistarvekartoitus antoivat lähtökohdat innovaatiopalvelumallia hyödyntävälle esihenkilöiden koulutuskonseptin suunnittelulle. Työn empiirinen osuus muodostuu kohdeorganisaation johtoryhmälle tehdystä haastattelututkimuksesta, koulutustiimille pidetystä aivoriihistä, pilottikoulutuksen osallistujien (esihenkilökoulutettavat, mentorit) haastatteluista sekä kehittämistyöntekijän osallistuvasta havainnoinnista. Kehitettyä koulutuskonseptia pilotoitiin pilottikoulutuksella, johon osallistui 13 henkilöä. Yhteiskehittämisessä oli mukana sisäisiä sekä ulkoisia asiantuntijoita koulutuksen sisällön osalta sisältötyöpajojen aivoriihissä sekä sisäisiä asiakkaita pilotoinnissa. Esihenkilökoulutuskonseptin finalisoinnissa hyödynnettiin yhteiskehittämisessä prosessin aikana saatuja palautteita.
Kehittämistyön produktina rakentui palveluinnovaatiomallia (Innovation Service Model) sekä yrityksen ekosysteemiä hyödyntävä esihenkilökoulutuskonsepti, jota voidaan hyödyntää jatkossa yrityksen sisäisessä esihenkilökoulutuksessa ja esihenkilöiden perehdytyksessä. Konseptin toimivuutta tarkasteltiin arvon muodostumisen kautta. Kehittämistyön tuloksien perusteella voidaan todeta, että mukailtuna innovaatiopalvelumalli (Service Innovation Model) soveltuu innovoinnin lisäksi myös esihenkilökoulutuksen toimintamalliksi, ja tukee esihenkilöiden resilienssiä muuttuvassa toimintaympäristössä.
Kehittämisprojektissa onnistuttiin vahvistamaan kohdeorganisaation sisäisen esihenkilökoulutuksen perustaa yrityksen ekosysteemiä hyödyntävän sovelletun Esihenkilökoulutus: Operational Management-konseptiin perustuvan pilottikoulutuksen avulla ja valmiuksia edistyneemmän esihenkilöiden koulutusprosessin käyttöönottamiseksi tulevaisuudessa. Kehittämistyö toimii hyvin konkreettisena esimerkkinä siitä, miten oppimismuotoilua sekä palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä voidaan hyödyntää yrityksen sisäisen esihenkilökoulutuksen kehittämisessä. Tulee kuitenkin ottaa huomioon, että konsepti kattaa yhden yrityksen, asiantuntijakouluttajien ja esihenkilökurssilaisten muodostaman tiiviin kokonaisuuden. Asiakaslähtöinen ajattelumalli, oppimisekosysteemit ja esihenkilöiden omistautuneisuus tarjoavat monia mahdollisuuksia jatkotutkimukseen.
Asiasanat HRD, oppiva organisaatio, oppimismuotoilu, esihenkilökoulutus, palveluinnovaatiomalli
Kehittämistyön tavoitteena oli arvioida innovaatiopalvelumallin (Service Innovation Model) sopivuutta esihenkilökoulutukseen. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli suunnitella keskisuuren logistiikan alan yrityksen operationaaliselle esihenkilöryhmälle yrityksen sisäinen esihenkilökoulutuskonsepti. Koulutuksen tuli vahvistaa liiketoimintaosaamista ja antaa työkaluja muutoksen hallintaan. Projektin tietoperusta rakentui oppivaan organisaatioon, oppimismuotoiluun, palvelukeskeiseen liiketoimintalogiikkaan, palveluekosysteemiajatteluun sekä arvon muodostumiseen ja yhteiskehittämiseen yrityksen sisäisten palvelujen kontekstissa. Oppimismuotoilun muodostavat palvelumuotoilullinen, oppimisen psykologinen ja pedagoginen näkökulma.
Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä mukaillen. Työn trendit, yrityksen henkilöstöstrategia ja osaamistarvekartoitus antoivat lähtökohdat innovaatiopalvelumallia hyödyntävälle esihenkilöiden koulutuskonseptin suunnittelulle. Työn empiirinen osuus muodostuu kohdeorganisaation johtoryhmälle tehdystä haastattelututkimuksesta, koulutustiimille pidetystä aivoriihistä, pilottikoulutuksen osallistujien (esihenkilökoulutettavat, mentorit) haastatteluista sekä kehittämistyöntekijän osallistuvasta havainnoinnista. Kehitettyä koulutuskonseptia pilotoitiin pilottikoulutuksella, johon osallistui 13 henkilöä. Yhteiskehittämisessä oli mukana sisäisiä sekä ulkoisia asiantuntijoita koulutuksen sisällön osalta sisältötyöpajojen aivoriihissä sekä sisäisiä asiakkaita pilotoinnissa. Esihenkilökoulutuskonseptin finalisoinnissa hyödynnettiin yhteiskehittämisessä prosessin aikana saatuja palautteita.
Kehittämistyön produktina rakentui palveluinnovaatiomallia (Innovation Service Model) sekä yrityksen ekosysteemiä hyödyntävä esihenkilökoulutuskonsepti, jota voidaan hyödyntää jatkossa yrityksen sisäisessä esihenkilökoulutuksessa ja esihenkilöiden perehdytyksessä. Konseptin toimivuutta tarkasteltiin arvon muodostumisen kautta. Kehittämistyön tuloksien perusteella voidaan todeta, että mukailtuna innovaatiopalvelumalli (Service Innovation Model) soveltuu innovoinnin lisäksi myös esihenkilökoulutuksen toimintamalliksi, ja tukee esihenkilöiden resilienssiä muuttuvassa toimintaympäristössä.
Kehittämisprojektissa onnistuttiin vahvistamaan kohdeorganisaation sisäisen esihenkilökoulutuksen perustaa yrityksen ekosysteemiä hyödyntävän sovelletun Esihenkilökoulutus: Operational Management-konseptiin perustuvan pilottikoulutuksen avulla ja valmiuksia edistyneemmän esihenkilöiden koulutusprosessin käyttöönottamiseksi tulevaisuudessa. Kehittämistyö toimii hyvin konkreettisena esimerkkinä siitä, miten oppimismuotoilua sekä palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä voidaan hyödyntää yrityksen sisäisen esihenkilökoulutuksen kehittämisessä. Tulee kuitenkin ottaa huomioon, että konsepti kattaa yhden yrityksen, asiantuntijakouluttajien ja esihenkilökurssilaisten muodostaman tiiviin kokonaisuuden. Asiakaslähtöinen ajattelumalli, oppimisekosysteemit ja esihenkilöiden omistautuneisuus tarjoavat monia mahdollisuuksia jatkotutkimukseen.
Asiasanat HRD, oppiva organisaatio, oppimismuotoilu, esihenkilökoulutus, palveluinnovaatiomalli