Myyntiprosessin kehittäminen
Silvennoinen, Arttu (2023)
Silvennoinen, Arttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023071324569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023071324569
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjaopinnäytetyön keskeisimmät tavoitteet olivat yrityksen myyntiprosessin tukitoimien kehitys ja kehityskohteiden tunnistaminen. Keskeisimpinä teemoina toimivat reklamaatioprosessin seurantamallin luominen ja verkkokaupan kehitys ja käytön kasvattaminen. Toimeksiantajayritys on kansainvälisesti tunnettu teollisuus ja IT-alan tuotteiden ja palveluiden tuottaja.
Toteutettu työ suoritettiin päiväkirjamuotoisesti. Päiväkirja koostuu kymmenestä työviikosta myyntikoordinaattorin roolissa, jossa viikot ovat jaettu kehitysteemoiksi. Jokaisen viikon päätteeksi tehtiin analyysi viikon töistä ja tapahtuneesta kehityksestä. Analyysit sisältävät viittauksia ammattikirjallisuuteen teemojen mukaisesti.
Työn aikana saavutettiin kehitystä sidosryhmille, myyntikoordinaattoreille, sekä yritykselle. Palautteen ja ohjauksen kautta, kehittymistä tapahtui prosessin noudattamisen kannalta, sekä myynnin tukijärjestelmien osalta. Yrityksen reklamaationkäsittely-, ja seurantamalli kehitettiin selkeämmin tulkittavaksi myös muille, kuin reklamaatio-osastolle. Opinnäytetyön kautta yrityksen myyntiprosessin aputoimien kehitystä aloitettiin ja saatiin luotua pohjaa kehitykselle.
Työssä on tuotu esille teemoittain jatkokehitysehdotuksia, joista osa on jo kehitteillä. Reklamaatiolomakkeen luonti, verkkokaupan markkinointi uuden koostesivun avulla keskeisimpinä ehdotuksina.
Toteutettu työ suoritettiin päiväkirjamuotoisesti. Päiväkirja koostuu kymmenestä työviikosta myyntikoordinaattorin roolissa, jossa viikot ovat jaettu kehitysteemoiksi. Jokaisen viikon päätteeksi tehtiin analyysi viikon töistä ja tapahtuneesta kehityksestä. Analyysit sisältävät viittauksia ammattikirjallisuuteen teemojen mukaisesti.
Työn aikana saavutettiin kehitystä sidosryhmille, myyntikoordinaattoreille, sekä yritykselle. Palautteen ja ohjauksen kautta, kehittymistä tapahtui prosessin noudattamisen kannalta, sekä myynnin tukijärjestelmien osalta. Yrityksen reklamaationkäsittely-, ja seurantamalli kehitettiin selkeämmin tulkittavaksi myös muille, kuin reklamaatio-osastolle. Opinnäytetyön kautta yrityksen myyntiprosessin aputoimien kehitystä aloitettiin ja saatiin luotua pohjaa kehitykselle.
Työssä on tuotu esille teemoittain jatkokehitysehdotuksia, joista osa on jo kehitteillä. Reklamaatiolomakkeen luonti, verkkokaupan markkinointi uuden koostesivun avulla keskeisimpinä ehdotuksina.