Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Laatusertifikaatit : harhaanjohtava markkinointi

Komulainen, Oona (2023)

 
Avaa tiedosto
komulainen_oona.pdf (265.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Komulainen, Oona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023072724625
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia viherpesua osana markkinointia ja harhaanjohtavia laatusertifikaatteja, sekä selvittää kuluttajien tietoisuus näistä. Tutkimuskysymykset kohdensin kuluttajien tietoisuuden selvittämiseen harhaanjohtavasta markkinoinnissa sekä kuluttajien reaktioihin ja kokemuksiin havaitutusta viherpesusta ja sitä seuraavista vaikutuksista heidän kulutustottumuksiinsa.

Tietoperusta opinnäytetyöhöni muodostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä asiantuntijoiden verkkojulkaisuista, jossa käsitellään harhaanjohtavaa markkinointia, syvennytään laatusertifikaatteihin ja ympäristömerkkeihin sekä tutkitaan viherpesua ja sen eri keinoja.

Tutkimusosuudessa käsitellään laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, eli puolistrukturoitu haastattelu, sillä tutkimustavoitteena tässä opinnäytetyössä oli syventyä aiheeseen. Haastatteluihin osallistui 7 henkilöä.

Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vaikka kuluttajat ovat kiinnostuneita ekologisista tuotteista ja ympäristöystävällisistä elämäntavoista, valtaosa heistä ei ole kuitenkaan valmiita selvittämään tietoa oma-aloitteisesti, vaan odottaa saavansa luotettavaa tietoa suoraan tuotepakkauksista.

Johtopäätöksenä tutkimustulosten sekä tietoperustan peilauksen jälkeen todettiin, että kuluttajilla on paljon tietoa ekologisista tuotteista, mutta puutteellisesti täsmällistä tietoa, joka luo kuluttajissa hämmennystä. Vaikka valtaosa kuluttajista oli tietoisia viherpesun yleisestä ilmenemisestä, he vaikuttivat tunnistavan viherpesun heikosti ja ovat alttiimpia harhaanjohtavalle markkinoinnille.

Opinnäytetyölläni on merkitystä etenkin niille uusille ja nykyisille markkinoijille, jotka eivät ole tietoisia viherpesun määritelmästä tai sen tunnusmerkeistä. Markkinoijien rooli sekä vastuu viherpesun torjunnassa on suuri. Moni markkinoija ei välttämättä täysin ymmärrä viherpesun ja kestävän markkinoinnin eroa, jonka vuoksi viherpesua voidaan harjoittaa myös silkasta tietämättömyydestä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste