Osaamista tulevaisuuteen - Röntgenhoitajan päivitetyt kompetenssikuvaukset
Metsälä, Eija; Patanen, Heli; Törnroos, Sanna; Jussila, Aino-Liisa; Paalimäki-Paakki, Karoliina; Schroderus-Salo, Tanja; Ånäs Enlund, Anna-Maria; Marttila-Tornio, Kaisa; Laitinen, Kaija; Partanen, Tuula; Kärnä, Niina; Jäntti, Aija; Intke, Heli; Säilä, Tiina; Keihäs, Anna-Riikka; Kritz, Julia; Vironen, Katarina; Gädda, Carina; Huhtanen, Säde; Huhtanen, Jarno (2023)
Metsälä, Eija
Patanen, Heli
Törnroos, Sanna
Jussila, Aino-Liisa
Paalimäki-Paakki, Karoliina
Schroderus-Salo, Tanja
Ånäs Enlund, Anna-Maria
Marttila-Tornio, Kaisa
Laitinen, Kaija
Partanen, Tuula
Kärnä, Niina
Jäntti, Aija
Intke, Heli
Säilä, Tiina
Keihäs, Anna-Riikka
Kritz, Julia
Vironen, Katarina
Gädda, Carina
Huhtanen, Säde
Huhtanen, Jarno
Suomen röntgenhoitajaliitto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023081596696
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023081596696
Tiivistelmä
Suomalaisen röntgenhoitajan kansallinen kompetenssikuvaus on päivitetty edellisen kerran vuonna 2006. Artikkelissa kuvataan röntgenhoitajan kansallisten kompetenssien ja niiden osaamistasokuvauksen päivitysprosessi ja lopputulos ammattikorkeakoulututkintotasolla NQF 6.
Kompetenssikuvauksen ja niihin liittyvien osaamisten työstäminen toteutettiin yhteistyössä kuuden röntgenhoitajia kouluttavan ammattikorkeakoulun
opettajakunnan kanssa konsultoiden niiden sidosryhmiä. Työstämisessä hyödynnettiin six-hats -kehittämistyön menetelmää.
Röntgenhoitajan tulevaisuudessa tarvitsemassa osaamisessa tunnistettiin seitsemän ydinkompetenssia jotka ovat: asiakas- ja yksilölähtöisyys, matemaattisluonnontieteellinen osaaminen, kliinisen radiografian hoitamis- ja ohjaamisosaaminen, turvallisuus- ja laatuosaaminen, kuvantamisen ja sädehoidon osaaminen, terveydenhuollon toimintaympäristöosaaminen ja työelämätaidot sekä näyttöön perustuvan toiminnan
osaaminen kliinisessä radiografiassa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammattikorkeakoulujen tarjoaman röntgenhoitajien peruskoulutuksen tulee sisältää sekä radiografian ajasta riippumaton ydin,
mutta sen tulee yksityiskohdiltaan pystyä muuttumaan teknologian ja pedagogiikan kehittyessä maailmanlaajuisissa ja kansallisissa toimintaympäristöissä. Tässä
artikkelissa kuvattu uudistettu röntgenhoitajan kompetenssikuvaus pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen.
Kompetenssikuvauksen ja niihin liittyvien osaamisten työstäminen toteutettiin yhteistyössä kuuden röntgenhoitajia kouluttavan ammattikorkeakoulun
opettajakunnan kanssa konsultoiden niiden sidosryhmiä. Työstämisessä hyödynnettiin six-hats -kehittämistyön menetelmää.
Röntgenhoitajan tulevaisuudessa tarvitsemassa osaamisessa tunnistettiin seitsemän ydinkompetenssia jotka ovat: asiakas- ja yksilölähtöisyys, matemaattisluonnontieteellinen osaaminen, kliinisen radiografian hoitamis- ja ohjaamisosaaminen, turvallisuus- ja laatuosaaminen, kuvantamisen ja sädehoidon osaaminen, terveydenhuollon toimintaympäristöosaaminen ja työelämätaidot sekä näyttöön perustuvan toiminnan
osaaminen kliinisessä radiografiassa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammattikorkeakoulujen tarjoaman röntgenhoitajien peruskoulutuksen tulee sisältää sekä radiografian ajasta riippumaton ydin,
mutta sen tulee yksityiskohdiltaan pystyä muuttumaan teknologian ja pedagogiikan kehittyessä maailmanlaajuisissa ja kansallisissa toimintaympäristöissä. Tässä
artikkelissa kuvattu uudistettu röntgenhoitajan kompetenssikuvaus pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen.