ISO 9001-standardin mukainen prosessi ja käytäntö asiakaspalautteen keräämiseen
Siltala, Altti (2023)
Siltala, Altti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082825031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082825031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa prosessi ja tuottaa käytäntö asiakaspalautteen keräämiseen, tarkasteluun ja arkistointiin hotelli- ravintola- ja catering-alan yrityksiä palvelevalle tukkukaupalle.
Asiakaspalautteen keräämiseen luotu prosessi mahdollistaa osaltaan ISO-sertifikaatin myöntämisen yritykselle ja sitä kautta avaa uusia mahdollisuuksia toimia uusien yhteistyökumppanien kanssa, koska varsinkin useat ulkomailta Suomen markkinoille tulevat yritykset vaativat kumppaneiltaan sertifioitua toimintaa varmistuakseen toiminnan laadusta.
Työ tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka lopputuloksena on prosessin eri vaiheet ja toiminnot osoittava kaavio ja sen lisäksi palautteenkeruulomake, jota yritys voi käyttää saadakseen oikeanlaista ja toiminnan kehittämisen kannalta oleellista tietoa asiakkailtaan. Toimeksiannon pääkohtien lisäksi työ sisältää myös kehitysehdotuksia, joiden pohjalta yritys voi jatkossa tehostaa luotua prosessia omien resurssien ja mahdollisuuksien mukaan.
Asiakaspalautteen keräämiseen luotu prosessi mahdollistaa osaltaan ISO-sertifikaatin myöntämisen yritykselle ja sitä kautta avaa uusia mahdollisuuksia toimia uusien yhteistyökumppanien kanssa, koska varsinkin useat ulkomailta Suomen markkinoille tulevat yritykset vaativat kumppaneiltaan sertifioitua toimintaa varmistuakseen toiminnan laadusta.
Työ tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka lopputuloksena on prosessin eri vaiheet ja toiminnot osoittava kaavio ja sen lisäksi palautteenkeruulomake, jota yritys voi käyttää saadakseen oikeanlaista ja toiminnan kehittämisen kannalta oleellista tietoa asiakkailtaan. Toimeksiannon pääkohtien lisäksi työ sisältää myös kehitysehdotuksia, joiden pohjalta yritys voi jatkossa tehostaa luotua prosessia omien resurssien ja mahdollisuuksien mukaan.