Optometristiopiskelijoiden hyvinvointi: kyselytutkimus eri vaiheessa opiskelevien arvioinneista ja mielipiteistä
Saastamoinen, Juha; Hänninen, Pekka (2010)
Saastamoinen, Juha
Hänninen, Pekka
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082925045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082925045
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaisena optometristiopiskelijat kokivat opiskelun ja opiskeluolot sekä terveytensä ja terveyskäyttäytymisensä. Opiskelijoiden hyvinvointiin kuuluu olennaisena osana terveyskäyttäytyminen ja sen kaikki osa-alueet, kuten liikunnan harrastaminen ja ravintotottumukset. Myös opiskeluolot, opetustoiminta ja opiskeluympäristö vaikuttavat opiskelijoiden hyvinvointiin. Näistä asioista on opinnäytetyössämme aikaisempaa tutkimustietoa oman tutkimuksemme lisäksi. Pyrimme selvittämään opiskelijoiden motivaatiota ja sitoutuneisuutta sekä oppilaitoksen vaikutusta opiskeluun. Lisäksi tutkimme, miten mahdollinen työnteko ja taloudellinen tilanne opintojen aikana vaikuttivat opintoihin. Aihe on mielestämme tärkeä ja mielenkiintoinen, koska opiskelijoiden hyvinvointi vaikuttaa opiskelumenestykseen ja sitä kautta ammatilliseen osaamiseen työelämässä.
Tutkimusjoukkona olivat kaikki Oamk:n optometristiopiskelijat (n=52), jotka olivat aloittaneet opintonsa syksyllä 2006, 2007 ja 2008. Tutkimus on kvantitatiivinen kokonaistutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella toukokuussa 2009. Kyselyyn vastasi 48 opiskelijaa ja vastausprosentti tutkimuksessa oli 92. Aineisto analysoitiin SPSS for Windows-tilasto-ohjelmalla ja tulokset käsiteltiin frekvenssijakaumien ja ristiintaulukoinnin avulla.
Tutkimustulosten mukaan optometristiopiskelijat arvioivat terveydentilansa ja terveyskäyttäytymisensä yleisesti ottaen hyväksi, mutta vanhimmasta opiskelijaryhmästä lähes puolet koki terveydentilansa huonontuneen opintojen aloittamisen jälkeen. Opiskeluolojen eri osa-alueet jakoivat osittain tutkimusjoukon mielipiteitä. Vanhemmat opiskelijaryhmät löysivät opiskelusta ja opiskeluoloista kehittämistarvetta nuorinta opiskelijaryhmää enemmän. Opintojen edetessä työmäärän koettiin kasvaneen ja opiskelijat kokivat negatiivisia tunteita opiskeluun liittyen. Kuitenkin suurin osa opiskelijoista koki opiskelun ja opiskeluolot hyväksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelua ja opiskeluoloja tulisi kehittää oppilaitoksen puolelta. Tärkeimmiksi kehittämistä vaativiksi asioiksi nousivat tiedonkulku, opintojen ohjeistus ja opiskelijapalautteen antaminen. Terveys ja terveyskäyttäytyminen koettiin suurilta osin hyväksi, mutta huomioitavaa on, että terveydentilan huonontumista opintojen aloittamisen jälkeen oli myös havaittavissa.
Tutkimusjoukkona olivat kaikki Oamk:n optometristiopiskelijat (n=52), jotka olivat aloittaneet opintonsa syksyllä 2006, 2007 ja 2008. Tutkimus on kvantitatiivinen kokonaistutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella toukokuussa 2009. Kyselyyn vastasi 48 opiskelijaa ja vastausprosentti tutkimuksessa oli 92. Aineisto analysoitiin SPSS for Windows-tilasto-ohjelmalla ja tulokset käsiteltiin frekvenssijakaumien ja ristiintaulukoinnin avulla.
Tutkimustulosten mukaan optometristiopiskelijat arvioivat terveydentilansa ja terveyskäyttäytymisensä yleisesti ottaen hyväksi, mutta vanhimmasta opiskelijaryhmästä lähes puolet koki terveydentilansa huonontuneen opintojen aloittamisen jälkeen. Opiskeluolojen eri osa-alueet jakoivat osittain tutkimusjoukon mielipiteitä. Vanhemmat opiskelijaryhmät löysivät opiskelusta ja opiskeluoloista kehittämistarvetta nuorinta opiskelijaryhmää enemmän. Opintojen edetessä työmäärän koettiin kasvaneen ja opiskelijat kokivat negatiivisia tunteita opiskeluun liittyen. Kuitenkin suurin osa opiskelijoista koki opiskelun ja opiskeluolot hyväksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelua ja opiskeluoloja tulisi kehittää oppilaitoksen puolelta. Tärkeimmiksi kehittämistä vaativiksi asioiksi nousivat tiedonkulku, opintojen ohjeistus ja opiskelijapalautteen antaminen. Terveys ja terveyskäyttäytyminen koettiin suurilta osin hyväksi, mutta huomioitavaa on, että terveydentilan huonontumista opintojen aloittamisen jälkeen oli myös havaittavissa.