Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Ostoskorimallit hankinnan suorituskyvyn ja kustannusten seurannassa

Anttonen, Lassi (2010)

 
Avaa tiedosto
anttonen_lassi.pdf (6.047Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Anttonen, Lassi
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025082
Tiivistelmä
Työssä koottiin ostoskorit materiaali- ja tarvikenimikkeille ja konepajavalmisteille. Nämä ostoskorit tarkoittavat eri nimikkeistä koostuvia ryhmiä, joiden hinnanmuutoksia seurataan. Ostoskorien avulla kehitettiin kustannustenseurantamenetelmä, jolla Ruukki Metalsin tuotanto- ja kunnossapitomateriaalien sekä kunnossapitopalveluhankintojen tiettyjen hankintojen kustannuksia voidaan seurata. Tavoitteena oli kehittää seurantamenetelmä, joka mittaa kustannuksien kehitystä luotettavasti. Saatuja tuloksia verrattiin tilastokeskukselta saataviin yleisiin kustannuskehitystä mittaaviin indekseihin.
Työ aloitettiin kattavan teoriaosuuden tekemisellä. Teoriaosuudessa käsitellään perinteistä osto- ja hankintaprosessia sekä hankinnan uudistunutta strategista merkitystä yrityksen toiminnassa. Seurantaan sopivat tuotteet etsittiin teoriatietoihin pohjautuvien tuoteanalyysien avulla sekä haastattelemalla eri tuotekategorioista vastaavia ostajia. Kustannustenseurantamenetelmä rakennettiin Excel-pohjaiseksi koottujen ostoskorien ympärille.
Lopputuloksena saatiin toimiva kustannuksia mittaava seurantamenetelmä. Tuloksia analysoitaessa todettiin, että ostoskoreissa olevien tuotteiden valinta osoittautui haastavaksi. Tuotteiden valintaa vaikeuttaa esimerkiksi strategisten tuotteiden kohdalla ostopäätökseen vaikuttavat tekijät, jotka saattavat olla muutakin kuin pelkästään tuotteen hinta. Ostoskorien sisältöä tulisikin vielä pohtia tarkemmin, ennen kuin seurantamenetelmä otetaan kokonaisuudessaan käyttöön.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste